Material för naturtrogen inredning i detalj

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

64
11
Tasmanen:
Hej, är helt ny här inne, tack för ett kul forum.
Jag är konstnärlig av mig och skulle vilja prova på att skapa olika terrarium-inredningar (för skoj skull) som är så naturtrogen som möjligt. Stenar, klippor, stockar och rötter med mera. Vad ska jag använda för material som är någerlunda lättarbetad men som inte är skadlig för djuren och även tål fukt och skrap?
Finns det någon bra lera eller skulle ni ta cellplast och fogskum? Känns svårt att forma fina detaljer med det...
Tack på förhand!

Hej, kapade ner din rubrik lite för att den tog så mycket plats /Peter

2048
773
psyjoh:
Det jag själv har provat på under mina 20+ år som jag hållt på med terrarie och akvarie är trolldeg (perfekt att göra grottor och skålar med), frigolit, fogskum, fix, cement. Sen kan man mixa dem olika tjocka och blanda i alla möjliga material för att få det naturtroget som sand, grus, träflis osv.
Sen nu i mitt senaste (mitt första sen jag var i tonåren hehe) så hade jag färgpigment istället för att måla.

Men visst har man tid och ork så kan man få med mer fina detaljer. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Paper mache är ganska vanligt med samt glasfiber finns med men är lite ovanligare, är främst fabriktillverkade bakgrunder som görs av det.
Finns en del leror (?) framtagna för terrarium men ingen aning hur bra de är, det brukar oftast kosta en slant.
Modellbyggare har en del tekniker som är intressanta att titta på.
Skär cellplast med värme så är det smidigt att jobba med.


2048
773
psyjoh:
Precis, finns en hel del bra frigolit skärare som är ett multiverktyg i en lödkolv. Provade själv en med massa olika trådar och grejor häromdagen. Men vill man ha riktigt små detaljer tror jag man ska komplettera med någon form av lera typ trolldeg eller något. 

102
100
jonnyake:
Hej!

Vad för typ av klimat tänker du dig att du ska ha i terrariet? Kika på den här länken, han använder sig av två varianter som jag tycker verkar bra. Ska själv testa att göra en bakgrund med båda varianterna så småningom. Lycka till!

www.frogfarm.se/main.html/pages/inreda

64
11
Tasmanen:
Tack ska ni ha, trolldeg låter ju himla spännande, jag tror som ni att det kan vara bra att blanda lite olika tekniker. Ska prova mig fram. jonnyake din länk fungerar inte men jag googlar mig fram till det ;)

64
11
Tasmanen:
Jag ska skapa inredningar för både fuktiga och torra terrarier tänkte jag. Torv plus latex blev ju himla snyggt för skogslika klimat och ganska lätt...men torv från blomsterlandet låter lite riskabelt eller vad tycker ni? Har läst att man ska akta sig för naturmaterial som kommer från annat ställe än akvariebutiker...

2966
1645
Hoggaforfan:
Man ska försöka undvika gödning så gott det går. Torv från Lantmännen funkar medans Blomsterlandets verkar innehålla gödsel så inte ok.
Behöver du jord så är det kaktus och såjord som det är minst gödning i. 
Det gäller att läsa och kontrollera det mesta, finns saker som säljs i djurbutikerna som inte är ok.

Här har du ett alternativ:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Tasmanen skrev:
Jag ska skapa inredningar för både fuktiga och torra terrarier tänkte jag. Torv plus latex blev ju himla snyggt för skogslika klimat och ganska lätt...men torv från blomsterlandet låter lite riskabelt eller vad tycker ni? Har läst att man ska akta sig för naturmaterial som kommer från annat ställe än akvariebutiker...


Jag själv aktar mig mer för inredning från butiker (zoo & akvariebutiker) pga av dom hutlösa priserna ;) Väldigt mycket inredning kan man hämta ute i naturen, bottenmaterial köper jag ofta från blomsterhandlare eller liknande, exempelvis plantagen, brukar kunna få 4-5 stora säckar för 139kr eller nåt sånt, perfekt om man som oss har många stora burkar. 

Som hogga skriver bör man akta sig för gödning, naturell torv, täckbark, jord osv funkar utmärkt! Även sand går att hämta gratis ute, bara ett tips :) 


64
11
Tasmanen:
Idag var jag på Bauhaus och såg att de har jättebra ogödslad torv och mull. Där ska inhandlas sedan. De har ju även lysrörsramper och sånt, är det något av det de säljer som är bra till terrarier?
Passade på att köpa frigolitskivor för att börja experimentera med skapandet av bakgrunder :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild