Min ryss biter den andre

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
3
D_martina:
Hej, jag är ganska ny med hela sköldpaddssaken, allt har har gått fin fint här i över ett halvår som jag haft mina små ryssar som är ca ett - 2 år gamla (har inte fått exakta datum). De växer jätte bra och bor på en 1x1 meter stor yta o har aldrig varit elaka mot varandra tidigare. Men nu så har den ena börjat försöka bita den andra och man ser att den andra drar sig undan mer o mer. De har alltid ätit på samma maskrosblad etc men aldrig försökt bitits i ansiktet /benen med flit. Vad kan detta bero på? Kommer jag behöva skilja dem åt? 

295
270
barkskog:
Är dom köpta i zoobutik? Jag frågar eftersom du inte vet exakt ålder och zoobutiker vet sällan åldern. Man kan misstänka att de är betydligt äldre då beteendet kan tyda på begynnande könsmognad hos en hane.
Hur stora är dom? Sköldens längd i en rät linje och/eller vikt.

4
3
D_martina:
Stämmer bra, de ska vara födda o typ maj förra året eller liknande! De väger 117 och 106 gram så de är väldigt små, det med könsmognad slog mig oxå men tänkte om det inte var väldigt mkt för tidigt? Ska inte det ske vid ca 4-5 års ålder? 

295
270
barkskog:
Då är de inte könsmogna, kanske bara etablering av rangordning.

4
3
D_martina:
Okej! Men ska man låta dem hålla på så det blir överstökat eller ska man sära på dem o ha dem i olika delar av buren? Känns som de aldrig kommer komma överens om de aldrig kan bestämma rangen men vill ju inte att den som blir biten ska bli skada eller börja må dåligt! 

10
3
Kafka11:
Jag tycker att du borde sära på dem innan någon blir skadad

295
270
barkskog:
D_martina skrev:
Okej!  vill ju inte att den som blir biten ska bli skada eller börja må dåligt! 


Sköldpddsungar på 100 g skadar inte varandra. Låt dom vara tillsammans.

593
551
Redfoot:
Håller fullständigt med barkskog, låt dom vara tillsammans. Rysk stäppsköldpadda är ju känd för att vara en ganska tuff sköldpadda i allmänhet och mot artfränder i synnerhet.  Men att dom skulle skada varandra tror inte jag i heller. 
/R

4
3
D_martina:
Okej! Vad bra! Kanske bara jag som är känslig, då får de vara tillsammans så kommer de förhoppningsvis över det ganska snart! 

10
3
Kafka11:
Jag håller med. Jag hade fel. Dem kommer nog överens 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild