Brist på terrarier

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
1
Zmeika:
Hej alla terrarieintresserade. Kan ha kommit i fel trådkategori...men chansar. 

Har  länge nu letat efter ett system att stapla terarrier. Funderade på ExoTerra men rekommenderades att inte stapla terrarier i större storlekar. Hittade träterrarier på Flodströms Akvarie, men jag rekommenderades att inte handla från dem om jag inte vill bli, som de, lurad på pengar. 

Jag bor i en etta med terrarier, som för övrigt mina djur har växt ut ur, utspridda överallt. Möjlighet att bygga själv har jag icke. 

Tänkte att man kunde köpa en stabil hylla (var hittar man passande storlekar och stabilitet?) att ställa glasterrarier därpå. Per terrarie kan man komma undan med 1300/st. Jag behöver fem. 

Tänker nu t o m om det går att importera träterrarier från Tyskland. Varför är det sådan stor brist på terrarier i Sverige? Var kan man få tag på något bra och stabilt? Dock är Herpsystem av plast inte av intresse då de är aldeles för dyra och för oattraktiva enligt mig. 

Frågan är nu då är det någon här som kan rekommendera någon bra pålitlig sida inom Europa som fraktar till Sverige till mänskliga priser? Jag letar efter något man kan stapla eller placera i något hyllsystem.  Eller om någon som kan tänka sig bygga terrarier man kan stapla åt mig för en peng? Terrarieboden är omöjliga att nå så det har jag också testat. 

Vänligen
Frustrerad tjej i Göteborg

2966
1645
Hoggaforfan:
Göteborg tror jag det är lite byggarbrist i men en vanlig byggarbetare eller snickare kan ju bygga terrarium bara du gör ritningen. Det är ju trots allt bara en låda med glas på framsidan.
Ikea har annars ganska bra hyllor. 

Många byggbutiker sågar förresten till bitarna så då kanske du kan bygga själv?

2048
773
psyjoh:
Pro cages!
Det enda du behöver är en skruvmejsel. Bara att skruva ihop, precis som en ikea möbel. Väldigt snygga och inte allt för dyra..

www.pro-cages.com

2048
773
psyjoh:
Billigast och enklaste är att göra själv. Bara be butiken såga träet i rätt storlek och sen skruva ihop. 
Hade nog tillochmed min fru klarat hehe  ;)

32
1
Zmeika:
Ja, jag kanske kan åtminstone be försäljare att såga av bitarna efter terrariebyggar-programmet här på terrariedjur så någon annan kan sätta ihop det för mig. ^^Jag vågar verkligen inte förstöra något. Har skrivit till ett företag som säljer valnötsträ här i Göteborg och frågat om konstnader så får vi se :) 

2966
1645
Hoggaforfan:

Oj, valnötsträ blir dyrt. OSB (torrt) eller formplywood (regnskog) är standard.
Men finns ett gäng snickerier däruppe men får du hjälp att såga ut det så har du säkert en kompis som kan hantera en skruvdragare mot en middag :-)
Det är ju inte värre än att sätta ihop en möbel, det är kapningen som brukar vara problemet. :-)

Snickare:
www.google.se/maps/search/snickare+g%C3%B6teborg/@57.7104385,11.979085,12z

Behövs det något specifikt för terrarium så finns den hjälpen här på forumet.

Vilken storlek är det frågan om?


32
1
Zmeika:
Ska kolla på det när jag fått svar på prisförfrågan. Inte för stort -  någonstans runt 120 långt, 50 B 50 H, däremot flera stycken som ska stå på varandra är tanken. 

Jag förstår att det kan bli dyrt men det är tanken att de ska vara länge också. 

Tycker bara att det är tråkigt att det finns så lite alternativ här i sverige. Hittade jättemånga fina vivariums i England t ex eller Tyskland! Men de fraktar inte till Sverige :(

www.reptilecentre.com/vivexotic-large-maxi-3stack-vivariums-1150mm-walnut-with-feet_p28191786.htm.VUAC1kLZXia

www.reptilecentre.com/lucky-reptile-furnitarrium-2c-100x50x60cm_p31124852.htm.VUADA0LZXiZ

www.reptiles.swelluk.com/reptile-supplies/vivariums-416/vivariums-572/vivexotic-viva-terrestrial-vivarium-large-deep-walnut-445441.html

20
13
Meeis88:
Jag kan hjälpa dig bygga,  men du får ju stå för material :) att bygga eget är det bästa, för då får man verkligen det man vill ha. Jag bor på Hisingen, så bara säg till :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Mjo det är inget bra utbud här i Sverige det har du en poäng i. Exo terra har väl nästan monopol.

Meeis88 kommer som en räddande ängel. :-)

1662
779
fluffis:
Om du kan tänka dig att ta dig till Danmark så kommer Lanzo herp cages till Rödovremässan nu till helgen. Deras terrarier ser fina ut tycker jag men jag har aldrig inspekterat dem särskilt noga. www.lanzo-herp.de/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild