Sköldpaddsfarm i Sri lanka

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
2
Juliscrestedgecko:
Det är så härligt när djur kan leva i de vilda, men ibland blir det inte så.
Var i Sri Lanka i höstas å besökte Turtle Farm där dom försökte hjälpa sköldpaddor,

Ni kan läsa om det här --> www.juliscrestedgecko.blogg.se



28
2
Juliscrestedgecko:
Nån annan här som har besökt något sånt? Hur var det tyckte ni?

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Tyvärr funkar inte länken för mig, men jag var volontär på ett räddningscenter för sköldpaddor i Sri Lanka i somras.

Jag tyckte att det var rätt bra, vi släppte ut ungar så fort det kläcktes och det var tillräckligt många för att några skulle klara sig. Men det fanns ju såklart en del saker som kunde ha varit bättre.

Jag besökte aldrig några andra ställen när jag var där, men jag hörde talas om andra ställen som inte var lika seriösa som den jag var hos.

28
2
Juliscrestedgecko:
Åhh va roligt! Vart i Sri Lanka var du? Jag var i Hikkaduwa, men gick bara dit över dagen, var ett väldigt litet ställe, inga volontärer.
Men de e härligt att volontärarbeta. Har jobbat med elefanter, pandor och plantera regnskog :)

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Kunde komma in på länken nu.

Jag har fått höra att "farmen" i Hikaduwa som du var till är en av Sri Lankas bättre inofficiella räddningscenter.

Jag var i Ambalangoda (en "stad" några minuter från Hikaduwa), deras center är större och vad jag fick höra så är dom det ända centret som har blivit godkända av både regeringen och Sri Lankas naturvårdsverk.

Jag var där i tre veckor :)

Jag skulle också vilja jobba med elefanter och pandor :)

28
2
Juliscrestedgecko:
Åh va härligt att höra att det va nått av de bättre då de tyvärr finns så många som e oseriösa å bara ute efter turister :( Fanns två i närheten, ett som var större å lite utanför, men vi valde de lilla som var nära. Det kändes så.. trevligt. Han va så trevlig som ägde stället å visade oss runt och så. 

Ambalanggoda.. hmm känner inte igen men nära då alltså. 

Lätt värt att lägga resepengar på :) Sånna saker och volontärarbeten!

Va fick ni göra på volontärarbetet?

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Där jag var kom det i princip aldrig turister, men det är nog mest för att Ambalangoda är ett ställe man typ bara kör igenom ;) Det ligger lite norr om Hikaduwa, tog nog inte mer än en halvtimme med tuktuk.

Jag tror att jag vet vilken du var till och vad jag hörde så arbetade han på ungefär samma sätt som stället jag var på, bara att han inte hade blivit godkänd.

Vi fick mata, städa bassängerna, gör rent skölpaddorna, plocka löss (det var äckligt när dom bet sig fast på en...), släppa ut ungar, städa stranden, gräva ner ägg, flytta sand till och från ägg platsen och jag fick vara med på en amputering

28
2
Juliscrestedgecko:
wow! låter ju grymt! Förutom delen med löss då :P å att man ska få behöva amputera :( sorligt att se att dom skadas.
Jaa vi måste nog ha kört igenom det då.
Hur hittade du detta volontärarbetet? :)

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Ja, det var fantastiskt :) Men man fick panik varje gång man hade en lus på handen... Dom försöker undvika amputeringar så gott det går och dom har gjort framsteg med dom lokala fiskarna och och förklarat för dom varför man inte ska skära sönder fenorna på dom när dom fastnar i deras nät. Det fanns en sköldpadda med bara en fena kvar och en som hade ett stort sår på fena närmast skalet så man var tvunget att stödja den fenan när man lyfte henne. Det var rätt sorligt när man såg sköldpaddor som var så skadade att dom aldrig skulle kunna släppas ut i det vilda.

Jag hittade det på www.volontarresor.se/

28
2
Juliscrestedgecko:
aahhh ja det e riktigt hemskt. Att de kan va sån okunskap som liksom skapar sånt där. Där vi var var det också några riktigt skadade-

Aha, volontärresor, dom åkte jag med till Kina och jobbade med pandor. Tycker dom va riktigt bra, jag va nöjd!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild