Levande växter till daggecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Om dina växter dör snabbt har du gjort något fel, kanske planterat dom för fuktigt/torrt eller nått. Sen är det kanske lite svårt att hitta växter som har en blomma hela tiden men ta några epifyter bromelior finns ju med bladen i lite olika färger och har du bra ljus så blommar dom med tiden. Även orkideer kan vara väldigt vackra har en Bulbophyllum ( tror det är det iaf) som håller på att blomma nu så jag håller tummarna att det blir något färgglatt

Jag kan även rekomendera svärmorstunga, den är väldigt populär hos mina geckos men man får vara lite försiktig med att vattna den 

278
47
Boboo:
Svärmors tunga är bajonett lilja!!!

102
100
jonnyake:
Som tenebrosa skriver så gör du något fel om växterna dör. En bild på terrariet hade varit kanon, för då blir det lättare att hjälpa dig :)

Har du planterat bromeliorna i bottensubstratet? Bromelior är epifyter och vill inte sitta i blöt eller fuktig jord, då ruttnar de. Om du har gjort så får du tänka om, och fästa de i bakgrunden om du har någon sådan, eller på en gren eller rot om du har någon sådan. Bromelior blommar som de flesta andra blommor inte hela tiden.

Guzmania blommar en tid, och när den blommat klart dör den så sakta, men ta inte bort den förrän de nya skotten som kommer har hunnit bli livskraftiga!

Svärmorstunga är en bra växt, men vill som sagt inte ha det för blött om rötterna. Har du blött bottensubstrat så fungerar fredsliljor kanon, även monstera (om terrariet är stort) och benjaminfikus eller fönsterfikus (ficus elastica).

Fönsterficusen har jag själv inte prövat till mina daggeckos, men de får stora hårda blad som kan fungera som lämpliga platser att sola på, eller varför inte gömma sig upp-och-ner på undersidan :)

Ös på med fler frågor, och lägg gärna upp en bild på terrariet :)

278
47
Boboo:
Tjena växterna dör inte utan blomman.

brukar ta ca 3-4 månader sedan dör den oavsett om det är tillandsia eller en juvelblomma. 

Bara bladen kvar.

tänkte testa(philodendron) klätterkallan har du ngn erfarenhet från denna växt?

har inge bild på terrariet i dags lägget fixa imorn , nu är det mörkt för djuren ???sova... 

Tack f hjälpem
 b

278
47
Boboo:
Bulbophyllum Är snygg... 

Går de inte sönder av dag geckos passar de inte bättre till mindre löv grodor???

De orkidéerna funkar för dig bra?! Kul... 

Fönsterficus gillar täta duschar dock så har jag inge koll på hur mkt eller lite ljus de ska ha,  stå i skugga eller ljusare plats i terrariet?

Tack för ert engagemang
b  

903
509
Evanjeline:
Vad pratar du om för daggeckos, de finns ju i lite olika storlekar;D Om det är grandisar kan de ju mycket väl riva ner stänglarna åtminstonde, men det är ju bara att testa om det går eller inte.

278
47
Boboo:
Grandisar Soory trodde det var underförstått:) 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Evanjeline skrev:
Vad pratar du om för daggeckos, de finns ju i lite olika storlekar;D Om det är grandisar kan de ju mycket väl riva ner stänglarna åtminstonde, men det är ju bara att testa om det går eller inte.


Jag har två sorters Bulbophyllum hos min grandis och ja dom viker ju sig när den går över dom men dom håller :) men dom har ju inte stänglar på samma sätt som dom "vanliga" orkideerna har 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild