Bottenmaterial till B. albopilosum?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

22
3
jjennsan:
Hjälp en nybörjare nu. Jag ska snart skaffa min första spindel.
Och jag läser på så mycket jag kan för att vara redo. Och frågar mycket.
Men det är så svårt att veta när det sägs olika hela tiden. Så nu vill jag veta vad jag
ska ha för susbstrat till min lilla vän. Vad jag har förstått så är B. albopilosum grävare.
Vad ska jag ha? Blomjord? Sand? Torv? Allt? Kan man stoppa in plastväxter eller
måste det vara riktiga? Hur mycket ska man ha i botten? 
Hoppas på hjälp :)

1275
1724
Falk:

Tjockt tjockt lager med naturell torv.

Här hittar du allt du behöver veta om du söker på forumet: kryp.forum24.se


2966
1645
Hoggaforfan:
Torv mer med eller mindre sand i brukar vara det generella tipset, snabb titt på naturliga habitatet så är det nog runt 25-50% sand lagom. 
Ju djupare desto bättre. Minst 1dm men helst det dubbla
Spindeln skiter i om det är riktiga eller konstgjorda växter som finns där, det är enbart för ägarns skull som växter är trevligt att ha ;-)
Många leker bulldozers och vänder upp och ner på allt så där är det lönlöst att ha något alls medans andra sköter det lite snyggare. En del arter är nog ökända men mycket verkar bero på individ.

Blomjord är ofta gödslat så bör undvikas. Behöver man (läs: vill ha) jord i så är kompostjord eller kaktus och såjord att föredra.

Hoppas någon spindelnörd kan fylla i resten :-)


22
3
jjennsan:
Tack så mycket för hjälpen :)


25
8
nexion218:
Kör mestadels torv till min men har lagt till lite sand, mossa och löv för att få lite fler nyanser enbart för att skämma bort mina ögon, funkar bra.

Väldigt bra val av spindel och jag önskar dig all lycka i världen!

273
209
AndreasB:
Torv som bas (tillräckligt så den kan gräva). Man kan även blanda i lite vermiculite, lövblad, mossa, coco husk, sand. För lite mer textur. Får vara en grovare typ av sand dock, typ lersand eller något. För finkorning sand lägger sig bara i botten. En bit korkbark. Lite grönt är aldrig dumt heller. Plast går bra, spindeln skiter vilket :) Men riktiga växter, är alltid trevligare tycker jag.

För fuktighet och vätska, räcker det med en liten skål vatten i ett hörn. Man kan även en gång i veckan spraya ner det hörnet lite extra mycket.

1275
1724
Falk:
Runt 80% luftfuktighet ska en B. albopilosum ha så man bör blöta substratet mer än i ett hörn.

273
209
AndreasB:
Falk skrev:
Runt 80% luftfuktighet ska en B. albopilosum ha så man bör blöta substratet mer än i ett hörn.


Tycker 80% låter väldigt högt för en Brachypelma. Går man ut och googlar varierar det mellan 50-80%. Undrar vem som har rätt.

1275
1724
Falk:
AndreasB skrev:


Tycker 80% låter väldigt högt för en Brachypelma. Går man ut och googlar varierar det mellan 50-80%. Undrar vem som har rätt.



Kolla habitated =) B. albopilosum, B. vagans etc lever inte i en torr buskskog som andra ur det släktet gör.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild