Vad äter Dubianymfer och Buffaloworms?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

28
2
Juliscrestedgecko:
Hej! Ska ha fixa hem Dubianymfer och Buffaloworms att mata fransisar med.
Men vad äter dessa småkryp? och hur ska jag förvara dom?

2966
1645
Hoggaforfan:
Allt tror jag, tänk bara att vad som hamnar i foderdjuren hamnar även i dina reptiler.
Här har du en lista med lite mat:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=foods

Citrusfrukter ska undvikas med.
Använd odlingarna som en kompost


Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:

Dubianymfer äter samma saker som dom adulta :) Glöm inte bort skötselråden folk! 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=b_dubia


2048
773
psyjoh:
Dem äter allt. Buffalolarverna kan du gärna ha i någon sikt/gryn blandning och låta dem kräla runt där. Häll i lite gröt i pulverform eller liknande. De ska gärna ha det torrt. 
Dubian äter det mesta. En apelsinklyfta, gurkbit eller vattenkristaller som vätska och något torrfoder så mår de bra. 
Att mata dubian med citrus går bra. Däremot inte direkt till din reptil. Mina dubia verkar föröka sig bättre med apelsin än något annat.

28
2
Juliscrestedgecko:
Tack! Tänkte de att dubia är allätare. Har just jobbat med miljöfrågor sam marinbiologi så verkligen matad med det där, födostegen, om ämnen i små partiklar hamnar i top-predatorn ;) 
Men tänker, lika bra som vattenkristaller, kan man inte spruta ner vatten, sån väldigt "fin" spruta så det blir droppar?

Klurigare med buffalowormsen. Ska som inte ha nått vatten in nån form?



2966
1645
Hoggaforfan:
Beroende på vad det är för insekter så kan de minsta drunkna i en droppe samt sugs upp direkt av bottensubstratet om sådant använts.
Då är det bättre med vattenkristaller eller en bomullstuss med vatten eller agar agar (vego-gelatin) eller gurkbitar.
Men den mesta vätskan får många i sig av födan så i många fall behövs inte vattenkristaller (eller liknande).
En del kör med vätska i sin odling, en del inte. Vilket som är bäst vet jag inte.

28
2
Juliscrestedgecko:
okej! Tack så jättemycket! :)

2048
773
psyjoh:
Problemet omdu lägger i någon sorts fukt till buffalon är att materialet  de kryper runt i lätt börjar mögla o klumpa ihop sig.
Man får försöka lösa det på något sätt...

28
2
Juliscrestedgecko:
Kanske om man, som Hoggaforfan skrev, lägger en blätad bomullsbit i ett hörn där inte så mkt "material" är..

2048
773
psyjoh:
Buffalolarverna lär röra sig så pass att allt material sprids ut som en jämn bädd. Har provat men inte lyckats. Alternativt att man byter det ofta?
Tror dock inte de larverna behöver så mkt fukt. Mina klarade sig länge utan. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild