Sköldpadda jagar hund

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2966
1645
Hoggaforfan:
Lite kärlek över gränserna. Bra video att visa att sköldpaddor faktiskt är aktivare och socialare djur än de flesta tror.


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Den jagar nog INTE hunden av sociala skäl :P 

Afrikanska sporrsköldpaddor är kända för att vara extremt territoriella (heter det så?)


58
16
deLioncourt:
Haha, hunden verkar ta det med ro iallafall.

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag tycker mest jag har sett dem vara griniga för sig själv i ett hörn när de är sura. 
Inte såhär jagande.

Texten:
Sheldon, an eight year-old sulfate tortoise, and Dolly, a three year-old American Pit Bull Terrier, were both rescued from HSNT and are now best friends! Their owner says they love to play chase like in this video and that Dolly even tries to get Sheldon to play with her favorite ball, though so far he's had no interest. Look how speedy Sheldon is! These two are great examples of just how amazing rescued animals are and how friendship doesn't see species!

Svårt att veta om ägarn tolkar det rätt såklart men jag tror att det faktiskt finns en ganska stor chans att hen har gjort det.

Medlem i SHF
537
749
Patch:
Kompisens Sulcata försökte ofta göra så på människor som kom in i trädgården... Sprang efter dem och försökte ramma benen eller bitas när de kom nära

Tror detta är en mänsklig tolkning på ett annat beteende :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Våran kommer alltid och vill bli kliad på huvudet, jag kliar alltid honom så då är han nöjd och går iväg efter en stund medans en annan som aldrig kliade honom blev konstant stångad.
Men när surikaterna blev insläppta så fnös han mest och rörde sig lite lite hastigt om de kom för nära.

Hade man sett dessa lugna vid varandras sida hade det varit enklare att bedömma såklart :-)
Men hunden och sköldpaddan verkar ju umgås konstant så den terretoriella biten borde vara borta antar jag. Hade varit kul att se fler videos av dem. Som det är nu kan du defintivt ha rätt men då sköldpaddor faktiskt är mer komplicerade djur än vad folk vet om så tror jag definitivt att det är faktiskt möjligt att den har lika roligt som hunden.

903
509
Evanjeline:

Min grek gör likadant med mina papegojor om jag tar ut honom ur hans låda, men det är för de är gröna och han tror de är mat;D

Svårt att se på videon vad det handlar om, men det hade inte förvåant mig om de är vänner. Sköldpaddor verkar enligt min erfarenhet vara väldigt nyfikna och sociala varelser. Det är ganska lätt jämnfört med andra reptiler att se att de tycker om att bli kliade eftersom de bara drar in sig i skalet om de är missnöjda eller obehagade. När jag går förbi lådan brukar jag sticka ner handen och klia min grek om han vill. Tycker det verkar ganska uppenbart att han tycker om det, då han kommer frivilligt fram och sträcker ut huvudet så långt han kan så jag ska nå halsen på honom.


593
551
Redfoot:
Känns som om detta skulle bli ytterligare en tråd där det diskuteras huruvida reptiler är sociala djur eller inte. Jag skulle inte tro att sköldpaddan jagar hunden för att dom är polare utan snarare för att bita till och visa vems revir det är. Många hävdar att just vattensköldpaddor är väldigt sociala och solar gärna i " flock", detta beror nog snarare på att ju fler som är på samma ställe desto mindre är  chansen att bli tagen av en predatorer. 
/R

2966
1645
Hoggaforfan:
Vattensköldpaddor är reptilvärldens gangsters, hotar alltid med sina "homies". ;-)

Men ok, jag har blivit attackerad av en sköldpadda (grekisk land?) så visst kan de vara terretoriella.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild