Värmekabel, hur många watt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

590
365
SweBoa:
Tja. Jag kommer framöver att bygga terrarium som ska ha måtten 200 x 900 x 500 LDH, på dagen ska jag ha värmelampa. På natten tänkte jag ha värmekabel. Hur många watt skulle behövas. Finns olika.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Wattalen på slingorna är bara beroende på längden på slingan, har inget att göra med värmen om jag förstått saken rätt :) Alltså ju högre watt desto längre slinga.. Värmen dom avger är alltså lika, bara längden som är olika.

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
80-100 w och en termostat ställd på 21-22°C  bör funka

1662
779
fluffis:
Jag har ingen större erfarenhet av värmekablar själv men jag ska installera en i mitt nya terrarium. Jag tänkte göra så att jag tar en tråd och lägger ut över ytan jag vill ha kabeln och sen mäter jag längden på tråden. Och så kommer jag att ha dimmer. Jag har uppfattat det likadant som Jonas_ att ju längre kabeln är, desto högre effekt har de. Jag har en kabel som är 8 meter och den är på 80 W. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Olika fabrikat har olika W per meter sen lägger de bara ihop W tills de får det totala W de vill ha.
Så en 5m kabel kan ha olika W beroende på tillverkaren.

Temperaturmässigt verkar de flesta blir runt 60C har jag fått för mig, sen om det stämmer vet jag inte.

Det beror mycket på en massa faktorer mer än bara storlek. Jag hade gjutit in 2st +100W kabel.
Men vad ska du ha i det? Det är ju ett rum!

590
365
SweBoa:
Ska ha boor i dom burkarna, kanske bör ha annan värme på natten eller 

741
681
Binks:
Är måtten i cm eller mm? För i vilket fall så är de konstiga mått.

200x900x500mm betyder att terrariet kommer vara 20cm brett, 90djupt och 50cm högt vilket låter väldigt litet.
200x900x500cm betyder att terrariet kommer vara 2m brett, 9m(?) djupt och 5m(?) högt vilket låter in i helvete stort om du inte ska ha de i en lagerlokal men de är ändå konstiga mått ;)

590
365
SweBoa:
Binks skrev:
Är måtten i cm eller mm? För i vilket fall så är de konstiga mått.

200x900x500mm betyder att terrariet kommer vara 20cm brett, 90djupt och 50cm högt vilket låter väldigt litet.
200x900x500cm betyder att terrariet kommer vara 2m brett, 9m(?) djupt och 5m(?) högt vilket låter in i helvete stort om du inte ska ha de i en lagerlokal men de är ändå konstiga mått ;)

oj oj 
Förlåt att jag råkade glöma en nolla, det ska absolut inte upprepas,men har man bara lite förstånd, så förstår man nog vad jag mena :)

741
681
Binks:
Nej de var inte för att vara elak utan tänkte om du hade något speciall på gång.
Många gillar att ha djupa burkar, men de kändes jäkla överdrivet ;)

Den ska alltså vara 2000mm bred.

590
365
SweBoa:
Binks skrev:
Nej de var inte för att vara elak utan tänkte om du hade något speciall på gång.
Många gillar att ha djupa burkar, men de kändes jäkla överdrivet ;)

Den ska alltså vara 2000mm bred.

 

Två meter långt 90 cm djup 50 högt :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild