Terrariebygge till mitt kungspytonpar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

182
87
Mrjansson92:
Ja, då var det dags för ett terrariebygge igen, ÄNTLIGEN! =D

Den här gången blir det, enligt mig, ett medelstort bygge, 100x50x50xm (BxDxH)
Materialet blir formplyfa då min styvfar hade det och OSB liggandes hemma som jag fick ta gratis, så va ett ganska enkelt val ;)

Belysning blir sånna här:
www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/LED-puckar-3-st-2000023525/
har sånna i mitt andra bygge och även till en av mina KPs nu och är väldigt nöjd, drar lite ström, bra och fint ljus, små och diskreta så dom inte syns så bra i terrariet =)

Ventilation blir sånna här:
www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/ventilation/ventilationsgaller-for-bat-650073/
Kommer ha ett på varje sida, egentligen borde jag kanske ha mer, men kände att det här får "duga" till en början, tycker jag att det behövs mer så är det bara att såga upp hål och skruva dit efteråt =)

Glas kommer beställas nästa vecka från Karlstads glasmästeri, samma ställe jag köpte glaset till mitt förra bygge, super bra pris, fick grejerna snabbt, glidlister i metall och allt =)

värmematta blir den dom har till sitt nuvarande terrarium, en exo terra 8W, ca 25x25cm

Bottenmaterial blir coco husk som jag hör till så gott som alla mina djur =)

Idag har jag enbart sågat till så gott som alla skivorna så va inget intressant att fota + att jag ändå glömde att göra det, så bilder kommer i morrn när jag fortsatt bygga =)

Kan även avsluta med att förklara varför jag ska bygga nytt till dom, det beror på att jag till en början fick ormarna gratis och hade redan deras nuvarande terrarium, det är ca 60x45x45, han som gav mig ormarna trodde dom va ca 60cm så då skulle det terrariet funka som jag hade, men jag tror dom är närmare 70-80cm så det är lite litet tycker jag, knappt att inredningen får plats och vattenskålen är nästan omöjlig att få ut^^
Men varför bygger jag inte större än 100x50x50cm då? jo delvis är det ganska dåligt med plats här hemma så kan inte ha hur stora/många terrarium som helst, ett i den storleken jag bygger passar perfekt där deras nuvarande står, sen har jag ett 120x60x60cm till min rutpyton men han ska få nytt som är högre när vi flyttat till större lägenhet (letar nu så förhoppningsvis blir det snart) och då kommer mitt KP par få ta det han går i nu och så får våran minsta KP som bor ensam få ta det jag nu håller på att bygga =) lite invecklat men jag hoppas ni får ihop det ;)

så det va dagen inlägg, ska försöka komma ihåg att fota lite i morrn så ni får se hur bygget går =)

Tack och hej sålänge =)

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag älskar den första meningen ;-)

Lite tips:
Du kan sätta in 2 såna gallert direkt eller ett www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/ventilation/ventilationsgaller-for-bat-650203/

Jag tror iofs även det är för lite, utan att räkna på det, men då har du i alla fall en hyfsad början :-)
Kolla även hur plasten är så de inte kan trycka sig ut genom dem.
Ena högt på ena sidan och det andra på mitten på andra.

Storleken är ju laglig upp till 125cm orm :-)

Alltid kul att se byggen


182
87
Mrjansson92:
Hoggaforfan skrev:
Jag älskar den första meningen ;-)

Lite tips:
Du kan sätta in 2 såna gallert direkt eller ett www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/ventilation/ventilationsgaller-for-bat-650203/

Jag tror iofs även det är för lite, utan att räkna på det, men då har du i alla fall en hyfsad början :-)
Kolla även hur plasten är så de inte kan trycka sig ut genom dem.
Ena högt på ena sidan och det andra på mitten på andra.

Storleken är ju laglig upp till 125cm orm :-)

Alltid kul att se byggen


haha, ja eller hur, bland det roligaste som finns ju att bygga terrarium =D
jo har tänkt på det med men hade 2 sånna galler jag länkade till hemma redan och som du sa, då har jag en bra början =) placeringen är tänkt så som du sa, har så på mitt andra bygge med =)
jo precis, dock är det ju 2st i samma så dom kan inte va riktigt 125cm om dom ska bo i det, men det funkar ett tag iaf =)

kul att det uppskattas, håller med dig om det också =)

182
87
Mrjansson92:
Någon som vet om och isf hur man redigerar forumtrådar? såg nu att min rubrik blev lite fel =P

2966
1645
Hoggaforfan:
Jo faktiskt är kravet för 2st av någon art detsamma som för ett djur. Det är först när det blir 3 eller mer som det behöver bli större. Finns säkert undantag med rent generellt :-)

Menade 2st såna galler per sida, alltså 4st totalt eller 2 stora. Lite dåligt formulerat av mig.
Räknade lite på det och du behöver minst 15cm2 så det är ungefär den totala ytan av 1 sånt galler, men då det är halvtäckt med plast så blir det minst 2st såna galler per sida lagom för regnskogsmiljö.

2966
1645
Hoggaforfan:
Rubriken kan endast ändras av moderatorer. Peter54 kan göra det, han är även gurun när det gäller ventilation.

182
87
Mrjansson92:
Hoggaforfan skrev:
Jo faktiskt är kravet för 2st av någon art detsamma som för ett djur. Det är först när det blir 3 eller mer som det behöver bli större. Finns säkert undantag med rent generellt :-)

Menade 2st såna galler per sida, alltså 4st totalt eller 2 stora. Lite dåligt formulerat av mig.
Räknade lite på det och du behöver minst 15cm2 så det är ungefär den totala ytan av 1 sånt galler, men då det är halvtäckt med plast så blir det minst 2st såna galler per sida lagom för regnskogsmiljö.

jo jag förstod att du menade så =) får kolla om jag tar mig iväg och köper mer galler kanske då, tar ett sånt stort isf så blir det billigare också =)

182
87
Mrjansson92:
Hoggaforfan skrev:
Rubriken kan endast ändras av moderatorer. Peter54 kan göra det, han är även gurun när det gäller ventilation.

okej, kan jag skriva meddelande eller så till han här på sidan och be han ändra den? =)

2966
1645
Hoggaforfan:
Mrjansson92 skrev:

okej, kan jag skriva meddelande eller så till han här på sidan och be han ändra den? =)

Jupp :-)

1662
779
fluffis:
Vad kul med bygge! Klart du ska använda gratis OSB om du har sådana skivor :)

Jag tänkte på en sak. Kan du inte gör ett lika stort terrarium som det du redan har (120x60 cm) och stapla dem ovanpå varandra? Borde bli mer effektivt om du inte har så mycket plats :)
Hur ska du ha värmemattan?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild