Gryning och skymning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

196
268
NickeJ89:
Hej.

Är på jakt efter något som gör att skillnaden mellan dag och natt inte sker på en sekund. Har hittat en produkt (Light Cycle Unit) som har inbyggd gryning och skymning i ca 30 minuter.
Har precis köpt ett Exo Terra Compact Top och är inte så sugen på att köpa ny armatur igen.
Finns det något typ av relä eller liknande som har samma funktion? (Är skitdålig på el och sånt så kanske en dum fråga)

"Exo Terra, Light Cycle Unit
Lysrörsarmatur med inbyggd gryning och skymningsdimmer.
Inställbar på 10/12/14 timmars belysning.
Gryning och skymning pågår 30 min.
Finns för 2 x 20 W, 2 x 30 W och 2 x 40 W."

2048
773
psyjoh:
Borde väl finnas nån form av timer med inbyggd dimmer?
Kolla lite tekniksidor eller nåt...?


196
268
NickeJ89:
Lampan jag har idag är kopplad till Lucky Reptile Thermo Control Pro 2.

Så det tänds 08 och släcks 21. Men det tänds och släcks så jäkla fort. 

2048
773
psyjoh:
Mina oxå men har satt olika timers till lysrör, sollampa och led-list så de tänds och släcks olika tider. Dock ingen dimningsfunktion men allt ljus tillkommer inte eller försvinner inte på samma gång. 
Hade dock varit bra med dimningsfunktion på timern. Återkommer om jag hittar något. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag har letat ett bra tag och men bara hittat Light Cycle Unit för jobbet. Har man en Tellstick eller Arduino så kan man programmera skymmning/gryning.
Men det enklaste är att ha en svagare lampa som lyser en 30min innan och efter huvudarmaturen.

196
268
NickeJ89:
Ja, en sån Tellstick såg ju väldigt intressant ut! (För en prylnörd som jag) Får nog kika närmre på den i morgon...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild