Luftfuktighet botten och luften

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:
Vilken luftfuktighet ska man gå på?
Hos min ena majsorm har jag haft en digital hygrometer som stått på botten på bottensubtratet. Där har fuktigheten gått ner mot 35-39 % ganska snabbt. Men nu har jag testat att ha hyrometern i luften och då ligger det på ca 50% och då har jag inte sprayat på ett par dagar. 


1663
779
fluffis:
Hallå!
Jag vet inte om du har läst lite tidigare trådar o så men det har varit ganska mycket klagomål på hygrometrar. Verkar svårt att hitta någon som är pålitlig, men jag har faktiskt själv en som jag är nöjd med. Om du har lätt fuktigt bottensubstrat men det ändå visar högre luftfuktighet högre upp än nere så tycker jag det verkar konstigt.

Jag skulle vilja säga såhär om ditt dilemma: Majsormar är trots allt inte himla kinkiga. De kallas ju för lättskötta av en anledning :) Alltså skulle jag inte tycka att det är någon fara om luftfuktigheten varierar lite. Har ormen dessutom en fuktlåda så är man ganska garderad ändå tycker jag.

379
399
Mr_B:
Kolla om dom stämmer genom att ha dem i en helt tät påse tillsammans med en kork fylld med salt och några droppar vatten under ett dygn så ska den visa 75%. Finns mycket skräp där ute. 

741
681
Binks:
Fluffis: vilken hygrometer har du?

1663
779
fluffis:
Binks skrev:
Fluffis: vilken hygrometer har du?


Jag har en digital från Woods. Jag är lite skeptiskt mot digitala men denna har visat trovärdiga värden i flera år. Woods håller ju på med luftfuktare och liknande produkter så de kanske kan det där?

741
681
Binks:
Den som kostar 300 eller 600?

1663
779
fluffis:
Binks skrev:
Den som kostar 300 eller 600?


En annan som jag köpte för några år sen. Minns inte vad den kostade men kan ha varit 199 eller 299 kr. Här är en bild på den: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1574&p=2
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild