Färg t öken/stäppterra av OSB.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

16
1
iawmd:

Läst igenom en del trådar om detta men blir inte riktigt klok på detta färg-träsket. Ska slänga ihop några terrarium nästa vecka utav OSB skivor och tanken är att dom ska användas åt Skäggagamer och Trynsnokar, så lådorna behöver inte tåla någon extrem luftfuktighet utan det är väl mest småfuktig sand och torv samt lite smått vattenstänk jag vill att dom ska tåla. 

Vad för typ av färg, alternativt lack ska jag använda? Vill ha någon form av fuktspärr men behöver som sagt inte tåla hur mycket fukt som helst och det får gärna vara relativt enkelt och gå fort då jag har lite djur som gärna vill flytta in så fort som möjligt. ( Förstår självklart att det kan vara nödvändigt att vädra ur lådorna ordentligt innan man slänger in några djur.)


2966
1645
Hoggaforfan:
PVA-lim funkar fint. Antingen som lack eller blanda i sand eller andra material. 
Finns även PVA-baserad färg, jag har inte hunnit kolla in det lite noggrannare men den borde vara ok då det är vattenbaserat.

sv.wikipedia.org/wiki/Polyvinylacetat

Finns i Trälim, multilimmer och en del våtrumslim (Byggmax är ok, Biltema ej)

Man bör fuktskydda botten på ett eller annat sätt då det lätt blir mer vatten än man tror även i öken. Speciellt om man vill ha någon växt i. Gummiduk, byggplast eller PVA-lim funkar.

20
13
Meeis88:
Våtrumsgrund/färg?

16
1
iawmd:
Våtrumslim verkar bra, är det bara att stryka på ytan med det och låta torka och sedan måla över? Eller behövs inte det? Finns det ingen färg som samtidigt fungerar som skydd mot fukt? Är helt lost vad det gäller fäger, lack och lim. Det absolut smidigaste hade varit om det fanns någon vit färg som man kunde måla hela insidan med som skyddar mot fukt såfort det torkat, alternativt om man stryker på det ett par 2-3 gånger.

2966
1645
Hoggaforfan:
Du behöver inte måla över om du inte vill men då hade jag målat först sen lim men det behövs inte. Ett alternativ är att blanda in sand i limmet och kleta på väggarna, blir ganska snyggt. Alt måla limm och sen trycka dit sand innan det torkat. Vilket som fungerar.
Men finns PVA-färg, kolla med sunglow87 så kan han berätta om hur den betedde sig.
Det borde räcka med färgen men jag har inte testat den ännu så vet inte exakt så testa först, måla insidan av en liten kartong och låt det torka, häll i vatten och låt stå en vecka så ser du om det räcker. :-)

Drylok färg finns och du vill ha extremaste, det kan du spola med ganska högt tryck. Används till att laga bassänger med men den kostar ju 200:- för en liter.


2048
773
psyjoh:
Bygger pxå i osb till skäggagamer men kommer inte att fuktspärra. Bakgrunden får göra det skyddet. Köpte dock en färg som tål allt som jag hade utanpå. Eventuellt så kommer jag måla med den i taket inui oxå. Kommer inte ihåg namnet på rak arm men kan kolla där hemma sen. 

2048
773
psyjoh:
Denna färgen har jag. Kan användas både ute och inne och sprayar du vatten på så rinner det bara av och sugs ej upp. Blev jävligt snyggt, såg lite gammaldags ut, att måla med den på osb.

Så för det lilla vattnet skäggisarna ska ha (de behöver egentligen inget, bör få i sig allt genom maten) så räcker den färgen som skydd. 

16
1
iawmd:
Tack så mycket för tipsen! Tror jag ska köpa hem lite olika och prova mig fram och se vilket jag tycker bli bäst. Men nu har jag några alternativ att gå på iallafall :-)

165
186
denka:
Ja kör epotex i alla burkar mä osb för förebyggade syfte... dock så kan det bli lite glansigt..men den är fukt/vatten tätt å säker inga ämnem i som är skadligt för ödlor/ormar... ja la några terrarie ner på rygg hälde i gips drog runt mä 1 pinne så det blev snygga konturer å hälde i röd sand uppe på lät det torka sen drog på epotexèn funka då även som skydd å höll sanden på plats till mina helodermas


16
1
iawmd:
Ska ta och kolla upp Epotex också när jag ändå är i farten då. Tack!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild