Frågor och svar om Skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

30
0
Kapten_Kroon:

Jag hämtade en skäggis nu i måndags (21/10) och den är född sista veckan i april, han som hade den sa att den va hälften så stor som den ska vara och jag undrar vad det kan bero på. Den är runt 10 cm med svans. Och bred som min tumme över ryggen när den är "uppblåst".

Jag läste ju här på sidan om skäggisar och att dom skulle ha mat flera gånger om dagen när dom va unga, upp till 7 månader 3 gånger om dagen. Men han jag köpte ödlan av sa att han körde varannan dag, vilket jag tyckte lät jävligt lustigt! Och jag kände att något va fel så jag testade aptiten på den med kackerlackor i mini size. 2-3 mm bred och 4-5 mm långa och den knaprade i sig 3 st direkt.

Samtidigt som jag ville ge mer så tänkte jag ju att om den bara fått mat varannan dag så kan den kanske spränga magen om det går för fort eller om den skulle bli förstoppad och kanske dö så jag väntade tills dagen efter med att ge några till i samma storlek, sen har den fått en lite då och då när den ser sugen ut.

Nu köpte jag mjölmask idag och den blev tokig när den fick 3 st och sprang en vända i terrariet efter. =)

Och sen funderar jag på om det är viktigt för den att få aklimatisera sig i nya terrariet innan man börjar plocka med den? För jag har läst och hört olika. För nu när jag lägger ner mat eller byter vatten så flyr den fort som tusan om jag kommer inom 3-4 cm av den, reser på sig och försöker se cool ut, vilket är svårt när man är stor som en mini majs! =D Och sen springer direkt. 

Sen märker jag att det är viktigt med vilken nivå man närmar sig den med, om man kommer rakt uppifrån så drar den så fort jag öppnar terrariet. Men kommr man från sidan så accepterar den att man kommer så "nära" som 3-4 cm. 

Fridens


234
49
costanza:

Lägg upp en bild på den vettja, den låter ju väldigt liten alltså. Köpte min från herpers choise och de ger sina skäggisar insekter varannan dag och det har jag också gjort och min är nu 50 cm (snart 9 månader), när han var 4-5 månader var han väl 30-40 cm och har alltid ätit bra med grönsaker. Har aldrig varit en supporter av att ge skäggagamer allt dom orkar äta i 10 minuter flera ggr/dag, sett många fall där dom fått problem med njurar o magen efter något år bara pga av ett för högt proteinintag i fångenskap. Aledningen att de vräker i sig är ju för att bli stora så snabbt som möjligt för att klara sig i det vilda därför tycker jag man kan dra ner på antalet insekter och låta de växa i "lagom takt". Nu har ju min iofs blivit riktigt stor trots att jag gett han mindre insekter än mina skäggisar jag hade förut, lär nog bli närmare 60 cm när han är färdig ;)

Jag ger den bra med syrsor o gräshoppor varannan dag för att sedan köra med grönsaker varje dag och det har funkat alldeles utmärkt för min skäggis, piggaste jag nånsin haft. 

Vill påpeka att jag inte har något problem med insekter, utan det var ett råd från herpers choise som fött upp många friska och fina skäggagamer och har stor kunskap kring dessa djur.

Gällande hantering så trivs alla reptil bäst i sina terrarium, om man kommer uppifrån så tror de att det är rovdjur. Prova handmata, då brukar de lugna ner sig. 


30
0
Kapten_Kroon:

Så nu är bilder upplagda, och nu när du säger att dom ska ha grönsaker varje dag så undrar jag ju vad det är för jävla kille jag köpt den av. Han gav mat varannan dag och sa att sallad ska dom bara ha när dom är vuxna, och att kalcium och multivitaminer inte är nödvändigt. Låter ju som han ville att jag ska döda ödlan inom kort! 
Fan va irriterad jag blev nu! Aja, det får fan bli akut besök till butiken nu och köpa sallad, någon speceill man ska undvika? 


234
49
costanza:

Ruccola, maché, frissésallad, gröna bönor är bra, gärna flera sorter sallad så de smakar på allt ;). Men mata på den med insekter om den är så liten, säger inte att det är fel att ge dom varje dag utan min var ju van vid det och jag fortsatte bara på den inslagna vägen och det har funkat jättebra för min ödla, Men grönsaker ska man ge varje dag och kalk ska man ge ofta. Multivitamin kan du ju ge 1-2 ggr/vecka när den är så liten. 

Vart köpte du den? Svårt att tro att den är så pass gammal, många affärer säger ju att dom inte behöver mkt insekter för att underlätta försäljning. Dom behöver mycket insekter sedan handlar det om hur ofta dom ska ha det och man får pröva sig fram vad som funkar bäst helt enkelt!


30
0
Kapten_Kroon:

Ok ok, då blir det en blandsallad och lite morötter rivna fint. 
Nej jag kan tycka det låter konstit, men varför ljuga om åldern? Fick tips av en som jobbar med reptiler om en privat kille som hade fått en, säger man kull ödlor? =P Och eftersom killen som jobbar med det tipsade tänkte jag att det va en seriös kille som hade den men tydligen inte. 
Men vågar man mata på friskt med mask en gång om dagen och nån kackelacka tillsammans med sallad soms tår inne rekommenderar du? Eller flera gånger om dagen med proteiner så att säga?

 


234
49
costanza:

Bara att testa dig fram, man ska aldrig övermata men den ska ju inte gå hungrig o få problem med växten pga av för lite protein. Ger ju min syrsor, gräshoppor, kackisar levande men när jag ska ge fett så kör jag på konserverade fjärilslarver som funkar skitbra, nyttigt och framförallt mer lättsmält än zofoobas o mjölmask osv. Ett tips är att testa gröna bönor, där finns det bra med protein och det kan du ge ofta, skäggisar brukar gilla det.


223
6
Susanne:

Det finns listor vilken sallad som skäggisar ska ha. Morötter till exempel, ska inte ges ofta. Kanske speciellt inte om din lilla är undernärd.. nånting om att de innehåller fosfor och drar ur kalken ur kroppen. Samma med spenat har jag för mig. (nu har jag inte faktabladen framme så jag kan ha fel när det gäller orsaken) Som sagt.. det finns faktablad som listar vilka grönsaker och vilken frukt du kan ge den. Prova eller chansa inte för en del grönsaker och frukt är inte alls bra och en del ska bara ges mycket sällan. 

Personligen tycker jag små skäggisar ska ha syrsor eller kackerlackor varje dag. Mjölmask kan vara svår att smälta. Om du vill ge mjölmask ibland, välj helst de som är nyömsade (ljusa). 

 


225
4
ia_:

Eh, när man tittar på bilderna du lagt upp har jag väldigt svårt att köpa att den där är 6 månader... Var det den du köpte honom av som hade fött upp honom?

Spontant ser det ut som att han har en tail-nip också, ofarligt för ödlan, men tråkigt att de som förr upp honom inte har gett ungarna schyssta förutsättningar.

Kan tipsa lite om att vara jättenoga med belysningen, så att han får rätt uv och liknande, framförallt om han har haft det lite sisådär tidigare.

Du kanske har lyckats få tag på en henrylawsoni istället, hehe. ;)

Lycka till med honom i alla fall! =D


30
0
Kapten_Kroon:

Den verkar ju onekligen inte vara så gammal eftersom så många är skeptiska till det. Och det är killen jag köpte av som haft den sen ägg. Och jag kontaktade han som rekommenderade killen igår och han sa att han hade kännt honom länge och att han haft många kullar tydligen. Så det verkar ju lite skumt faktiskt. 

Jag ger min argentinska kackerlackor och mjölmask nu, la in sallad och lite morötter igår men ska väl skippa det om det nu drar ut kalk. Vilket kalcium tillskott ska man ha då? Finns utan d3 och med d3, och belysningen jag har nu är en 75 w uv och värme, sen ett 150 lysrör, står dock ej på så får kolla med den jag fick terrariet av. Haft ödlan i en vecka nu och märker att temperaturen inte når rätt nivå så får köpa en värme slinga eller en lampa till, för jag tror det är dumt att köpa en med mer watt eftersom terrariet är smalt och bara 47 högt. 

Sen har jag en vattenskål och en badskål, och den verkar uppskatta badet för den är där från och till om dagarna. Och flyr gärna till badet om jag pillar med vattenskålen eller med matskålen.. =)


225
4
ia_:

Sallad är det bara att ösa på med. Tips är bittra salladssorter, sånt som tex isbergssallas är bara massa vatten i, och inga näringsämnen.

Det som brukar vara en klar favorit för skäggisar är vanliga 8ängs/fält)syrsor, storleken lagom. Är inte lika hårdsmälta som mjölmask, så det är ju en bra variation. =)

Är 75wattaren en lampa eller ett lysrör?
Vill du få upp värmen är lampa nästan alltid bra, eftersom skäggisar kan i princip inte få nog med ljus. Har du bra med uv i övrigt så funkar det med egentigen vilken sorts lampa som helst, så länge den avger värme. =)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild