Ägg-bunden trädpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

69
56
Moong:
hej har stött på ett problem.
Igår så la min trädpytonhona 4 st ägg och hon la sig runt dem. Detta är 20 dagar efter hennes ömsning. Jag tog ur henne och la äggen i äggkläckaren. Tyvärr ser jag att hon fortfarande har några ägg kvar i sig. Jag lägger henne i en liten plastlåda med ett kuddlakan som underlag och en liten vattenskål samt en filt över lådan så hon skulle lugna ner sig. Idag när jag tittade till henne hade hon lagt 4 st ägg till och det såg verkligen ut som hon inte att hon fortfarande har ägg i sig.  Men när jag skulle flytta på henne så ser jag till min fasa att hon fortfarande har bucklor i magen, så jag tar ut äggen/lägger tillbaka henne med filten. Nu i efterhand inser jag att det var ett stort misstag att inte låta henne va lite längre.  Just den här individen är rätt lättstressad också och rätt aggresiv.

Nu till saken, vad jag har läst/hört så kan en hona dö om hon ligger länge med ägg i sig, jag har läst att en veterinär kan stoppa upp en probe i henne och sticka hål i äggen så dem försvinner och att det bör göras inom 1-2 veckor annars måste hon opereras.
Närmaste reptilveterinär ligger 25 mil(roslagstull, jag bor söder om Linköping) bort och jag har bil.  Men hur länge bör man vänta? Skulle uppskatta om någon som är mer kunnig kan ge lite råd om detta. 

Jag har läst allt jag hunnit om ämnet på moreliayuku, har bla läst att man kan massera magen och ge henne ett varmt bad i några minuter om hon fortf inte lagt äggen efter ett par dagar. Samt att man ska störa henne så lite som möjligt och inte titta till henne i onödan.

Kan även tillägga att det är första gången nån av mina ormar lägger ägg och det är även honans första gång hon lägger ägg.

Tack på förhand



109
19
carolineleven:
Vad sa veterinären? Du kan ju boka tid och sedan, om allt gått bra, avboka.

69
56
Moong:
Eventuellt finns en veterinär i min stad men både dem och roslagstull har stängt fre-mån pga helgdagar. 
Hon ser ut att ha 5-8 ägg kvar i sig, jag tar henne till veterinär på tisdag. Jag har gett henne ett varmt bad och masserat hennes kloak med olja sen låtit henne va mer kan jag nog inte göra just nu.

157
375
curtus:
Norsholms djursjukhus före alla veterinärer i lkpg!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild