Sur snok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
3
Gustav_:
Tja! 
Jag har en majsorm som har börjat att bli lite sur och jag undrar om det finns något sätt att avvänja det beteendet på. Den har bitit mig en gång och har gjort flera andra försök. Tacksam för svar!

9
26
Baxter:
Aloa!
Avvänja vette fan men jag rekommenderar att du låter den vara ifred så den inte stressar upp sig. In med lite fler gömställen kanske så den känner sig tryggare. 

Mvh

7
3
Gustav_:
Baxter skrev:
Aloa!
Avvänja vette fan men jag rekommenderar att du låter den vara ifred så den inte stressar upp sig. In med lite fler gömställen kanske så den känner sig tryggare. 

Mvh


Tack för tipset! Jag testar direkt!

218
47
asus:

Det är tyvärr ingen hund, den går på sina instinkter och tror antingen du är mat eller att den känner sig hotad.

Fler gömställen som Baxster nämnde.
Låt den vara ifred så mycket som möjligt och undvik onödig hantering, vet att det är skoj att plocka ut dem ibland, men man får inte vara självisk :D

Jag själv brukar använda ormkrok till min boa och tigerpyton, eller nja det är en golfklubba, men jag kallar den för ormkrok.
Det smidiga med det är att du kan peta på ormarna för att se vilket "humör" de är på och att man kan plocka ut dem utan att vara alltför nära med händerna :P

Mitt lilla tips iaf :P


Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hur matar du den? kanske associerar den dina händer med mat.

7
3
Gustav_:
Fredrik89 skrev:
Hur matar du den? kanske asosierar den dina händer med mat.
Jag matar den ena i ett mindre terrarium(den småsura) och den andra i det stora så att de får äta själva. Jag använder pincett när jag matar dem


953
1840
peter54:
Gustav. Jag föreslår att du helt slutar med aktiv matning, hela ormens stressbeteende kan ligga där. Lägg in maten på kvällen innan släckning i ormens terrarium i en stor plastbox eller liknande som inte tippar när ormen går ner i den. Låt ormen sedan vara helt ifred över natten med maten.

Aktiv matning är ett otyg som lärs ut av många till nybörjare. Den principen bör bara användas på trygga och helt lugna ormar. I praktiken brukar det betyda vuxna ormar som inte varit aggressiva som unga.

Generellt sett brukar man räkna med en av följande tre orsaker till att snokar är ilskna (eller en kombination av dem). 1 Rädsla (otrygghet), 2 hunger (för lite mat), 3 klimat (oftast för kallt, för torrt eller både ock). Eftersom den här ormen tråden handlar om, uppenbarligen ändrat beteende, skulle jag gissa att orsaken till dess humör står att finna i någon eller några av uppräknade orsaker.

Sedan finns en liten andel snokar som är födda med ett ilsket humör och sådana brukar vara svåra att ändra på. Jag har just nu en orm som är riktigt ilsk av sig, en kalifornisk kungssnok, den som min "låsningstråd" handlar om. Hon har levt sina första år i en zoobutik och det är lätt att föreställa sig hur rädd och otrygg en orm kan bli i en miljö där den oskyddad(?), får utstå att folk knackar på rutan eller ändå värre dumheter. Hon var dessutom kraftigt undermatad, storlek vid två år som en normal ettåring.

Jag har ännu inte börjat med att försöka få henne på annat humör, utan koncentrerat mig på att få upp hennes storlek till normal och låta henne vara ifred i en tryggare miljö. Till sommaren är min tanke att jag ska ta ut henne några gånger och försöka lugna ner hennes temperament, men jag är osäker på om det är möjligt med en orm med sådan bakgrund.

278
122
Snakedude69:
I being the riculous American i am give you the exact oppiosite advise.  I would recommend you make sure the snake is secure.  hides,  and let it be.  I have noticed traffic in from of terraiums stresses my snakes out sometimes .  give it a good month or so... just let it be and dont touch it. even minimise your time messing with the tank.  clean up poop change water thats it.  
   Then you  have  bite the bullet.  put a pair of gloves on if you dont like getting bite.  and just pick it up... start of with 1ce a week for 5 mins.   then 2-3 times a week for 5 mins  dont put it down untill it calms down.   ( if it doesnt calm down there are exceptions, but corns snakes in genral usuallt calm down.  of course you dont want to tramastise your snake, but gentle handling i belive and always belive makes for a calmer animal, and calmer Owner.  which = better life for the animal.
 
  Now i know im going to here 1000 commets that its like a fish and not ment to be picked up... i dont want to get into that discussion.  I have my oppion, i dont think that picking up your animal  correctly is any more stressfull then what a wild snake has to deal with in its life.   I understand others oppion... and i dont think its wrong to just leave your snake alone.... in fact some snakes never calm down and thats just that.  but were talking about 5-10% that are  like this.  the other 90 are fine.

Juice-                                     


278
122
Snakedude69:
peter54 skrev:
Gustav. Jag föreslår att du helt slutar med aktiv matning, hela ormens stressbeteende kan ligga där. Lägg in maten på kvällen innan släckning i ormens terrarium i en stor plastbox eller liknande som inte tippar när ormen går ner i den. Låt ormen sedan vara helt ifred över natten med maten.

Aktiv matning är ett otyg som lärs ut av många till nybörjare. Den principen bör bara användas på trygga och helt lugna ormar. I praktiken brukar det betyda vuxna ormar som inte varit aggressiva som unga.

Generellt sett brukar man räkna med en av följande tre orsaker till att snokar är ilskna (eller en kombination av dem). 1 Rädsla (otrygghet), 2 hunger (för lite mat), 3 klimat (oftast för kallt, för torrt eller både ock). Eftersom den här ormen tråden handlar om, uppenbarligen ändrat beteende, skulle jag gissa att orsaken till dess humör står att finna i någon eller några av uppräknade orsaker.

Sedan finns en liten andel snokar som är födda med ett ilsket humör och sådana brukar vara svåra att ändra på. Jag har just nu en orm som är riktigt ilsk av sig, en kalifornisk kungssnok, den som min "låsningstråd" handlar om. Hon har levt sina första år i en zoobutik och det är lätt att föreställa sig hur rädd och otrygg en orm kan bli i en miljö där den oskyddad(?), får utstå att folk knackar på rutan eller ändå värre dumheter. Hon var dessutom kraftigt undermatad, storlek vid två år som en normal ettåring.

Jag har ännu inte börjat med att försöka få henne på annat humör, utan koncentrerat mig på att få upp hennes storlek till normal och låta henne vara ifred i en tryggare miljö. Till sommaren är min tanke att jag ska ta ut henne några gånger och försöka lugna ner hennes temperament, men jag är osäker på om det är möjligt med en orm med sådan bakgrund.


i like this comment! =)


903
509
Evanjeline:
Problemet i detta fallet är ju att där är två ormar tillsammans, och då ska du verkligen inte lämna mat där inne över natten. Om jag inte missuppfattade vad du skrev delvis. Om det är så borde du sära på dem. Mycket möjligt den ena är stressad av den andra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild