Dimmer för värme?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

109
19
carolineleven:
Fungerar en sådan här dimmer för att reglera värme för värmemattor/kablar? 

clas ohlsons hemsida art nr 
36-2337

Av någon anledning vill den inte länka.

1662
779
fluffis:
Jag ska inte säga blankt nej eftersom jag inte provat den dimmern men jag har provat andra dimrar som vägrat att ens starta om effektspannet inte har stämt överens. Dimmern du länkar till fungerar från 40-300 W och oftast är värmemattor mellan 15 och 25 W. Men om värmemattan eller värmekabeln är mellan 40 och 300 W så bör det fungera.

Har man som jag flera terrarier med flera värmemattor/värmekablar så kan man sätta ihop dem på en grendosa med en gemensam dimmer, t.ex. tre värmemattor på 25 W var blir 75 W tillsammans och då hamnar de inom 40-300 W. Se helst till att mattorna/kablarna har samma effekt och fabrikat.

235
155
Brokensynapse:
Ska man bara ha den till 1 matta så kan man koppla som fluffis skrev i en grendosa men sen ha en dimbar lampa eller likande för kunna utnyttja den till värmemattan? Är inte så haj på dimrar utan va bara en tanke. 

109
19
carolineleven:
Brokensynapse skrev:
Ska man bara ha den till 1 matta så kan man koppla som fluffis skrev i en grendosa men sen ha en dimbar lampa eller likande för kunna utnyttja den till värmemattan? Är inte så haj på dimrar utan va bara en tanke. 



Ja, jag kan ju kolla efter en billig dimningsbar lampa. Termostater ska jag också kolla in. I värsta fall får jag väl ta något stadigt och brett material och lägga mellan botten och bottenmaterialet för att kontrollera värmen.

2966
1645
Hoggaforfan:
Belastning (glödljus) 40-300 W
Belastning (halogen) 20-300 W

Så bör fungera ner till 20W

1662
779
fluffis:
Hoggaforfan skrev:
Belastning (glödljus) 40-300 W
Belastning (halogen) 20-300 W

Så bör fungera ner till 20W


Aha, vad det så det stod. Jag läste inte det finstilta. Ja, ner till 20 W då ju.

109
19
carolineleven:
Haha, jag har ingen skillnad vad hallogen är, men vad bra att jag slapp den utgiften.

2966
1645
Hoggaforfan:
carolineleven skrev:
Haha, jag har ingen skillnad vad hallogen är, men vad bra att jag slapp den utgiften.

sv.wikipedia.org/wiki/Halogenlampa
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild