Kameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

12
6
Ph77:
Nu hoppas jag att inlägget hamnar på rätt sida... Hur som helst. 

Såg idag på FB en video av en ägare som badar sin kameleont i badkaret och öser/stänker vatten med sin hand över kameleontens rygg. Så nu undrar jag förstås om det är normalt och helt ok?  



2966
1645
Hoggaforfan:
Vet du vilken art? Men nej är nog inte normalt för jag har aldrig hört om det.

12
6
Ph77:
Ja en Jemen kameleont. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Såvida man inte får det rådet av en veterinär av någon anledning så ser jag ingen mening med det, snarare sjukt stressande för djuret och på gränsen till djurmisshandel är min spontana tanke.
Kameleonter är visserligen inte riktigt min avdelning så kan ha fel.

1159
626
Temla:
Har aldrig hört talas om något liknande. Håller med föregående talare, om det inte är rekommenderat av veterinär av någon speciell orsak (vilken nu det skulle vara) så är det djurmisshandel. Kameleonter badar inte och ska heller inte badas med tvång. Han håller sakta men säkert på att ta livet av den. Det är iallafall min åsikt. Hoppas någon talar om för honom hur man ska hantera en kameleont. 

146
85
Lovet:
Jag har ingen direkt koll på kameleonter men det låter ju väldigt stressande för ödlan. 
www.blocket.se/Vi/59495434.htm
Men de finns ju folk som skriver sådär om kameleonter också så de kanske kan vara jag som har helt noll koll men de låter stressande med barn och andra djur som springer runt den hela tiden och svårt att få rätt klimat utan ett terrarium?

 


2966
1645
Hoggaforfan:
Lovet skrev:
Jag har ingen direkt koll på kameleonter men det låter ju väldigt stressande för ödlan. 
www.blocket.se/Vi/59495434.htm
Men de finns ju folk som skriver sådär om kameleonter också så de kanske kan vara jag som har helt noll koll men de låter stressande med barn och andra djur som springer runt den hela tiden och svårt att få rätt klimat utan ett terrarium?
 

Mja, det kan fungera för just jemen bara man har värme med UV och en del växter. Arter som bor i regnskog hade det dock varit katastrof för.


146
85
Lovet:
Hoggaforfan skrev:

Mja, det kan fungera för just jemen bara man har värme med UV och en del växter. Arter som bor i regnskog hade det dock varit katastrof för.


Okej, har som sagt ingen större koll men tyckte bara det lät skumt :)

58
35
philer:
Sluta vara såna jäkla minipoliser för allting! Den behöver väl inte uvljus 24h om dygnet. Den kameleonten kanske gillar det! Djur är individer.

235
155
Brokensynapse:
philer skrev:
Sluta vara såna jäkla minipoliser för allting! Den behöver väl inte uvljus 24h om dygnet. Den kameleonten kanske gillar det! Djur är individer.


Djur är individer det betyder dock inte att lagar inte ska följas.
UV-ljus 24 tim/dygn är också fel då den i naturen inte ens får det då solen går ner.
Inget inlägg står det heller inte att personen gör fel utan att dom enligt sin åsikt tycker det låter fel det som försigår men dom är noga med att betona att dom heller inte är experter på kameleonter, så det är tyvärr såna här inlägg där folk blir anklagade för att vara mini poliser eller liknande som bidrar till dålig stämning i de flesta trådar, så kan alla hålla sig till saken istället för att ge sig på personer så blir det genast bättre stämning.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild