Inspiration till terrarium!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Tooticki:
Jag ska få hem ett Exoterra (60x45x45, lxbxd).

Behöver inspiration till vad jag ska göra med det!
Har ett 60x45x60 sen innan med en crested så är van vid att spraya dagligen så det är inget problem.

Älskar känslan av att ha en bit regnskog i lägenheten så de djur jag vill ha i det nya terrariet får mer än gärna gilla det fuktigt då jag, om möjligt, kommer ha en vattendel samt förhoppningsvis någon form av vattenfall.

Funderar på någon form av pilgiftsgrodor men där är min kunskap noll.. finner även glasgrodor intressanta.


Men vill gärna att de nya invånarna ska:
* Vara ganska små och färgglada!
* Gilla det fuktigt
* Inte låta för mycket
* Inte vara 'för giftiga' (kommer dock ha fokus på inredningen, grodorna kommer bli pricken över i:et).
*mer än gärna vara framme under dag/kvällstid.
* Inte vara för kinkiga med maten - jag vill, om möjligt, inte behöva odla någon mat som kommer låta (ex syrsor).

Hjälp mig! ^^

2966
1645
Hoggaforfan:
Grodor är inte giftiga i fångenskap :-)
De blir det av fodret i det vilda.

De största pilgiftarna är 6cm har jag för mig så ingen art är särskilt stor.
Dendrobates Tinctorius är modiga, hörs inget utanför terrariet och äter smått så bananflugor är standardmaten men även tropiska gråsuggor och hoppstjärtar går ner hos mina. Den ena tar även små vaxmott.
Du har även dendrobates leucomelas som ska vara enklare att ha i flock och låter ganska lite men hörbart, lyssna på youtube.
Tror alla arterna vill ha det fuktigt, mer eller mindre, så vatten går bra.

Kontrollera att det är tätt, det är lite spel när det kommer till Exo Terra. Men i värsta fall får du silikona det, no biggie.

Är nog vad jag kommer på nu direkt.


7
1
Tooticki:
Hoggaforfan skrev:
Grodor är inte giftiga i fångenskap :-)
De blir det av fodret i det vilda.

De största pilgiftarna är 6cm har jag för mig så ingen art är särskilt stor.
Dendrobates Tinctorius är modiga, hörs inget utanför terrariet och äter smått så bananflugor är standardmaten men även tropiska gråsuggor och hoppstjärtar går ner hos mina. Den ena tar även små vaxmott.
Du har även dendrobates leucomelas som ska vara enklare att ha i flock och låter ganska lite men hörbart, lyssna på youtube.
Tror alla arterna vill ha det fuktigt, mer eller mindre, så vatten går bra.

Kontrollera att det är tätt, det är lite spel när det kommer till Exo Terra. Men i värsta fall får du silikona det, no biggie.

Är nog vad jag kommer på nu direkt.



Jag har en behållare i plexiglas sen innan så om det är vattentätt eller ej är inte mitt största problem :)
samt att jag är akvarist så har akvarium i diverse olika storlekar så jag kan fixa fram något alt silikona om ^^

Jag tackar för tipsen, ska googla på de du nämnt! 

7
1
Tooticki:
Har verkligen fastnat för Hyalinobatrachium valerioi (La Palma glass frog) och försöker googla fram skötselråd osv men hittar väääldigt lite.
Hur många individer ska gå ihop/hur stort terrarium vill de ha etc etc etc.



Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Så väldigt lite fanns det ju inte om Hyalinobatrachium valerioi på google :) mer än många andra arter :P

Finns säkert en del insekter som passar in på dina krav, små, färgglada & tysta :) Tyvärr inte min genre här i hobbyn så kan inte tipsa om arter. Men kolla igenom alla skötselråd här på sidan så kanske du fastnar för något :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild