Tegu hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

66
9
Panosz:
Tja alla TD folket skulle va tacksam om tips hur ni med Argentinsk tegu vad ni har använd för teknik för att ödlan ska låtta er flytta den till separat låda för matning? Och inte se handen som fara,  tacksam för svar mvh Panos

412
419
Hadara:
Locka in ödlan in i en låda genom att vifta en kackerlacka eller liknande i en pincett tycker jag funkar väldigt bra :) Så slipper du hantera den överhuvudtaget. Efter ett tag lär den förknippa lådan med att få mat där inne. Det är en metod dom använder mycket i zoo. En stor låda med öppning fram är rätt bra. Typ stor hundtransport/kattransport eller något beroende på hur stor ödlan är :) 

66
9
Panosz:
Hadara skrev:
Locka in ödlan in i en låda genom att vifta en kackerlacka eller liknande i en pincett tycker jag funkar väldigt bra :) Så slipper du hantera den överhuvudtaget. Efter ett tag lär den förknippa lådan med att få mat där inne. Det är en metod dom använder mycket i zoo. En stor låda med öppning fram är rätt bra. Typ stor hundtransport/kattransport eller något beroende på hur stor ödlan är :) 



Oki smart ide faktist tack, det ska jag testa o göra o se hur det går :).. Ska locka in den i plastlådan med kackerlacka, dock så hanterar jag inte ödlan så mkt men vill helst ha en ödla som man kan ta ut för städning mm utan att förlora nån finger när den blir 1meter+

129
114
kekke:
Varför flytta den vid matning överhuvudtaget?

504
396
Crippa:
Var det där till någon hjälp Kekke?  Tror inte det!

129
114
kekke:
Crippa skrev:
Var det där till någon hjälp Kekke?  Tror inte det!


För att ge frågeställaren hjälp  kan det vara bra att veta orsaken/tanken bakom frågan. Sen är diskussion oftast bra!

1275
1724
Falk:
Crippa skrev:
Var det där till någon hjälp Kekke?  Tror inte det!



Tycker att det var en bra fråga och absolut inget nersättande.

66
9
Panosz:
kekke skrev:
Varför flytta den vid matning överhuvudtaget?


Förlåt för sena svaren. jo för att helst inte låta den få bottenmatrialet som fasnar på maten som det händer och sen att den blir vann att jag är inte nån fara för den, vill helst ha en lugnt tegu på över en meter + 

Medlem i SHF
537
749
Patch:
Risken att tvinga in den i en låda dag ut och dag in är nog ett större stressmoment än att mata i terrariet... den kommer troligen vänja sig vid dig lättare på så sätt :)

2048
773
psyjoh:
Det lilla substratet den kan få i sig är ingen fara. Min ena ödla är ett monster när den äter och hugger ordentligt och får i sig en tugga sand m.m. var varannan matning. Inga problem med honom. 

Försöker så klart att undvika det så gott det går. 
Att handmata eller mata med pincett är omöjligt då han hänger kvar i fingret eller pincetten när han huggt hehehe...
Så substratet tror jag inte är nån fara. Bara till väldigt små och unga djur. 
Som Patch säger blir det nog stressigare att ta in han i en låda ett par ggr om dagen eller hur ofta du nu matar honom.
Låt han få jaga i terrariet. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild