Svenska insekter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

39
60
Ahling:
God eftermiddag!

En tanke som slog mig; Våren nalkas ju, och fler och fler svenska insekter syns till för var dag. Jag har för tillfället en Crested gecko juvenil, ca 4 månader och en Skäggagam, ca 1 år. Vilka svenska insekter skulle funka att mata dem med som man kan hitta ute på våren/sommaren? Några man inte bör mata med? Någon som kan funka enstaka gång, eller någon speciell insekt som funkar hur mycket som helst av? :)

Väl mött!
Alexander

343
119
Salig:
De flesta som inte har varningsfärger bör väl fungera bra. Gräshoppor och dylikt lär ju i alla fall vara ett säkert kort. Men slå upp insekten om du är osäker i vilket fall, många arter med speciella utseenden brukar vara giftiga/smaka illa.

2966
1645
Hoggaforfan:
Enstaka myror fungerar, främst svartmyror. Undvik larver, bi-liknande (getingar etc) och steklar.
Dra en fjärilshåv över en gräsäng så får du mycket gott.
Undvik gråsuggor och sånt som lever i marken, de har ofta mycket tungmetaller i sig.

Allt över marknivå utan varningsfärger ;-)

2048
773
psyjoh:
På kvällarna kryllar det av nattfjärilar på vår altan. Det brukar uppskattas. 
Olika gräshoppor och syrsor tar ungarna oxå hem när de varit ute o lekt. 

39
60
Ahling:
Tackar för svaren! Att inte slänga in en geting eller liknande känns ju rätt logiskt. Bra input med "undermarkenlevande" - tungmetaller... Hade jag nog inte tänkt på annars. Rent logiskt dock, om jag skulle få för mig att börja odla t ex gråsuggor bör väl andra generationen rimligen vara okej, som hela livet bara fått min föda osv? Inte för att jag har några planer på det, utan mest av rent intresse. Hur är det med daggmaskar som plockats i t ex kompost eller skogen? Antar att dom funkar, men är det någon vidare näring i dom tro? :) Nattfjärilar finns gått om här, så det blir dom nog glada av då!

Nu har väl ni reptilveteraner sett det mesta och är förmodligen inte så impade av såpass vanliga ödlor som en skäggis och en crested, men passar ändå på att visa upp mina två kompisar när vi ändå talar om föda till dem, bara för jag tycker dom är superfina =D

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hej! Jag matar mycket med gräshoppor och nattfjärilar på sommaren. Daggmaskr är bra foder.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3594

2966
1645
Hoggaforfan:
Andra generationen är helt ok och bra mat. Det gäller både gråsuggor och maskar.
I komposten har jag för mig att de är ok (osäker) men annars bör man undvika dem just för att man egentligen inte vet hur marken är. Vi kan ju tycka att det är långt från föroreningar och jätterent men det är ingen garanti.

Åh, djurbilder får vi nog aldrig för många :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild