Grön leguan tappat en bit av svansen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

52
9
Lazerbeam:
Hej 
Jag har två gröna leguaner,  en hona och en hane som är ca 7 månader gamla. För ca två veckor sedan tappade honan halva svansen. Och  för ca tre dagar sedan tappade hanen halva sin svans. 
Det märkliga är att jag inte har sett de tappade svansarna.
Vad kan detta bero på?? 
Häromdagen blödde det lite från honans svans men det slutade efter en stund. 


239
197
Danpss:
Bor dem i samma terrarie?

2048
773
psyjoh:
Antingen så har de väl fastnat i nåt så den slitits av men mest troligen har det uppstått bråk och de bitit av varandras svansar ifall de bor ihop?
Du skrev väl i en tidigare tråd att den ena var mycket stressad och gömde sig?
Även det ett tecken på bråk. 

52
9
Lazerbeam:
Jo,  honan var lite skygg och gömde sig  innan.  Men nu är de framme tillsammans.
Har aldrig sett de bråka. 

2048
773
psyjoh:
Har ingen erfarenhet själv i detta då mina har egna terrarier men vad jag läst och hört så märker man iftast inte av det utan det sker när man inte ser. 
När jag köpte mina 2 första skäggisar så hade de vars en grotta. Helt plötsligt hade den ena tagit den andres grotta och den gick inte in där mer. Så fick göra mig av med den ena då jag bara hade ett terrarie. 
Så långt sträcker sig min erfarenhet i bråkande reptiler... men det kan vara värt att tänka på. 

2048
773
psyjoh:
Vet inte hur såret ser ut?
Kanske kan lägga upp bild?

Ta kontakt med veterinär och se vad dem säger hur du ska sköta om det. 
Se till bara så där ej kommer skit i såret och håll det rent. 

52
9
Lazerbeam:
Ska se om jag kan lägga upp bilder på deras svansar i morgon eftersom jag har släckt till dem nu. 

129
114
kekke:
Besök vetrinär.
Håller man flera gröna leguaner tillsammans är det ytterst viktigt med mycket utrymme och lummig och varrierad inredning så att det finns minst dubbla platser i alla tempraturzoner annars kommer stress med posten direkt (även om det kan se ut som att de "trivs" ihop.
Svansbrott kan ofta bero på stress (pga av varierande anledningar), i kosten och miljö. Trisst att säga men sant!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild