Införskaffa till skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

39
60
Ahling:
Hej!

Jag har ett gammalt reptilintresse, som nu åter tagit fart igen.

Jag var igår och hämtade Mahapada, en snart ettårig skäggagam. Redan hittils har han visat på ett bra beteende; äter friskt av både dubias och grönsaker. Även om jag givetvis inte hanterat honom minsta mer än nödvändigt nu i ny miljö och nytt hem så verkar han inte det minsta blyg av sig. När jag väl plockade in honom i terrariet stördes han inte speciellt mycket alls av detta utan verkade ganska oberörd. Efter 15 minuter i nya hemmet efter han gått runt och slickat på allting la han sig och solade vid solplatsen, för att resten av dagen varva mellan att springa runt och klättra och sedan sola lite igen.

Men; förra ägaren var väldigt duktig och seriös, om jag däremot gör någonting fel finns ju möjligheten att detta välmående skulle kunna minska, vilket jag självklart inte vill, så vill gärna extrakolla lite grejer med er kunniga här! :)

Jag har nu ett terrarium på 80 bredd, 50 djup och 60 höjd, skäggagamen är 38 cm. Vad jag förstått ska detta vara okej storlek än sålänge?

Det är belyst med ramp hållandes både uv och allmän stark upplysning. Jag har en infraröd värmelampa. Är det någon belysning eller värmekälla jag missat?

I terrariet har jag en dracaela och en svärmorstunga, vilka jag förstått ska vara okej? Utöver det ett gömställa som inte är superbra vid den varma sidan, ett ordentligt gömställe vid den kalla. En större sten precis under värmelampan som "solplats". En matskål för grönsaker och en för insekter. En större vattenskål som ödlan får plats att plaska i. Bottenmaterial kör jag "Toa-lätt" och blomjord 5050% vilket jag blev rekomenderat på ett annat forum. En ordentlig trärot att klättra på och några mindre stenar avslutar uppfyllnaden.

I matväg har jag några vuxna dubias kvar, men beställt zophobas efter rekomendation att det är bättre föda. Jag har calcium att pudra dem med och mat till dom från firemon. Även ett minrealpulver, "Nekton MSA - Minerals, elements, D3". Är det någonting mer i mineral/tillskott jag bör införskatta som jag missat?

Några fler allmäna "rockie-tips" som är lätt att missa eller glömma ni kan dela med er av?

Ska till stan imorgon och införskaffa lite geckoutrustning till andra ödlan, så om tipsen kan komma innan dess är det fördelaktigt, så kan jag ta det i samma veva.

Tack på förhand!:)

45
77
logain:
Hej!

Terrariet du beskriver är för litet för ödlan. Minimimåttet för ödlor 30-40 cm långa är 0,64 m² för minsta tillåtna yta. (exemperlvis 130 cm i bredd och 50 cm djupt)

Ditt terrarium har endast 0,40 m². Inom kort kommer det dessutom krävas minst 0,9 m².

I matväg skulle jag säga att dubia generellt anses vara ett bättre val som huvudinsektsföda än zophobas även om ödlan mycket väl kan äta en del av detta. Detta på grund av att zophobas har en stor del fett. 

Ge även multivitamin en gång i veckan.

I övrigt rekommenderar jag att läsa igenom skötselrådet här på terrariedjur.

/Victor


39
60
Ahling:
Tack för snabbt och bra svar! Får köpa ett nytt terrarium till herren då! Bra anledning att skaffa en ytterligare reptil då man har ett tomt terrarium om inte annat, en lite mindre variant som passar bra i den storleken:)

får ta och beställs ett gäng dubier som basföda då, så får zophobas vara variation ibland!

multivitamin; något speciellt märke? Vilken sort använder du och var köper du den?

/A

1159
626
Temla:
Kul att du skaffat skäggagam!!! Underbara djur!

Utöver det som logain redan sagt om terrariet som är för litet och att inte använda zopbhobas som basföda...

Bara en infraröd lampa på solplatsen låter konstigt. Skäggagamer kräver mycket ljus och när dom "solar" bör man ha en lampa som iallafall lite påminner om solen - dvs också avger mycket ljus. (Bara en extra detalj då en del gör detta misstag - om du har glastak på terrariet, hoppas du vet att UV inte går igenom glas.)

Till bottensubstrat är det bäst med en blandning av sand och typ torv eller kokosfiber 50/50. Har ingen erfarenhet av ToaLätt och blomjord - är inte ToaLätt till katter? Tänk på att de kan få i sig av bottensubstratet och att det kan bilda klumpar i magen som orsakar förstoppning. 

När du ger sallad / frukt - det är vissa sorter som inte bör ges för ofta och vissa som är direkt skadliga. Kan skicka en lista till dej om du vill. 

När det gällerl vitaminer/mineraler finns det olika åsikter. Du kan pudra foderinsekterna med kalk (utan fosfor) vid varje matning. D3 och multivitamin varannan vecka så det inte blir för mycket. 

Lycka till!!! 


45
77
logain:
Vad gäller multivitamin använder jag för tillfället Exo Terra Multivitamin som jag antar finns i varje välsorterad reptilaffär.

Annars kan du köpa den på nätet på till exempel herpers choise. (www.herperschoise.se/product.html/multivitamin?category_id=37).


Lycka till med skäggagamen.

/Victor



2048
773
psyjoh:
Hej. 
Som tidigare nämnts så är zoophobas 90% fett. Dubia är betydligt bättre att ha som bas och zoophobas som godis. 
Hade bytt ut uv röret mot ett till dagsljusrör och införskaffat en mega ray HID lampa till solplatsen. Hod lampor är de absolut bästa vad gäller uvb, uva osv. 
Inte alltid det räcker som värmekälla och man kan då komplettera med en vanlig värmelampa. 
Finns även mv lampor som är det nästbästa steget till en solplats. 
Ett större terrarium så fort det går, skäggisar behöver stor plats. 
Kalcium vid varje matning och multivitamin en gång i veckan ungefär. 
Så tror jag allt blir bra. 
Se bara till att där ej är glas mellan uv källan och skäggisen men det förstod du säkert redan. 

Lycka till...

2048
773
psyjoh:
Hade även bytt ut bottensubstratet mot något hårdare så ödlan kan gå ordentligt tex. Jbl terrasand eller zoomed excavator som är en flodbankslera som stelnar och påminner om deras naturliga habitat. Använder själv detta i 1/2 - 3/4 av terrariet och har vanlig lös sand i resten. Blir även betydligt lättare att städa och de kan gräva hålor och gångar i det om man bygger upp det ordentligt. Tar ett dygn ungefär för det att stelna på ytan och blir hårt så det finns ingen risk att det rasar när de grävt en håla. Hjälper även till att fila ner deras klor. 

39
60
Ahling:
Oj, många och bra svar nu!

Nytt terrarium är redan på G, det förstår jag är prio nr 1! (Förra ägaren garanterade att detta var godkänd storlek... Tur att jag tog mig för att skriva denna tråden!)

Allright, Dubias som basföda! Det är inga problems, finns bra leverantör i närheten så är inget projekt alls att införskaffa det!

Angående bottensubstratet. Toa-lätt är till katter, det stämmer. Dock naturligt gjort, givetvis inte bra att få i sig för ödlan med tanke på förstoppning, däremot finns inga gifter i. Blomjorden gör att det blir hårdare packat (bara toa-lätt hade absolut varit för löst!)

Temla: Jag har en ganska ordentlig lista, men skicka jättegärna din också! Kanske finns någonting som missats, alltid bra att dubbelkolla! :)

Psyjoh: Jag är aningen färsk på detta. Utöver det ljus jag har som är "godkänt", skulle du vilja länka övrig belysning du rekomenderar mig att köpa om du vet någon bra och billig hemsida eller så? :)

Mycket tacksam för alla svar! Detta var mitt första inlägg på detta forumet och är verkligen inte besviken! Det ni sagt är tilltaget och ska absolut användas!

/A

2048
773
psyjoh:
Hid belysning finns på www.skoldpaddsgrejer.se och www.herperschoise.se

Använder detta i 2 terrarie. I det tredje har jag en solarraptor mv lampa. Mv lampor finns oxå på de sidorna. 


39
60
Ahling:
Tackar!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild