Behöver skalbaggar UV-ljus?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

295
270
barkskog:
"D-vitamin bildas i huden när solen lyser på oss. Problemet i Sverige är att solen bara är stark nog mitt på dagen under sommarmånaderna.
Med maten får vi ytterst lite D-vitamin jämförelsevis. Resultat: många svenskar (kanske de flesta) har brist på D-vitamin. Särskilt under vintern och våren. Mörkhyade och de som undviker solen drabbas värst."
www.kostdoktorn.se/d-vitamin

2048
773
psyjoh:
johanek skrev:
Vi i norden behöver ej d-vitamin tillskott, men många afrikaner som flyttar till nordliga klimat behöver d-vitamin tillskott.

Många av oss behöver det. Jag har själv haft brist på det och resulterade i dåligt skelett. För 6 år sen när jag var 26år gjorde jag en bentäthetsmätning och mitt skelett var då som en 65årings. Allt pga. Att jag jobbade inomhus i flera år och missade i stort sett alltid solen tror läkarna. Så i resten avmitt liv bör jag ta tillskott så det ej går tillbaka. 
Detta drabbar många fler än vad som är medvetna om det. 
Var ren tur att läkarna upptäckte det. 

17
4
Roger:
Oj psyjoh! Att de kunde bli så allvarligt visste jag inte. De va intressant att få lite lära i D-vitamin. Själv jobbar jag på tak hela dagarna och året runt. Då får jag iallafall så mycket sol man kan få här uppe. Men hur är det då med skalbaggar? Min art lever i afrikanska regnskogar. Skrev förut att dom va dagaktiva men det är jag inte hundra på. Men dom är uppe när det är ljust o ibland gräver dom ner sig.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Snackades om detta på nyheterna för bara ett par dagar sen, ska kika om jag kan hitta det. De nämnde i alla fall att en väldigt stor andel av Sveriges befolkning löpte risk för vissa åkommer till följd av vitamin D-brist.
Dock handlade det tyvärr inget om skalbaggar. :P

/Andreas Calais

1663
779
fluffis:
Skalbaggar är inte mitt område men det jag kommer att tänka på när jag hör regnskog är alla djur- och naturpgrogram som jag har suttit och kollat på :) Där kan man se att solen ofta inte når ner till marken eftersom trädkronorna snor mycket av solen. Så om din skalbagge är marklevande så kanske den knappt får någon sol i regnskogen?

2048
773
psyjoh:
Lite offtopic men kalcipos-d är ett bra tillskott. Framförallt om man jobbar inne hela dagarna. 
Men visst äter man mat med väldigt mycket kalcium och d vitamin så kanske det ej behövs..?

305
150
SunshineGeckos:
psyjoh skrev:

Många av oss behöver det. Jag har själv haft brist på det och resulterade i dåligt skelett. För 6 år sen när jag var 26år gjorde jag en bentäthetsmätning och mitt skelett var då som en 65årings. Allt pga. Att jag jobbade inomhus i flera år och missade i stort sett alltid solen tror läkarna. Så i resten avmitt liv bör jag ta tillskott så det ej går tillbaka. 
Detta drabbar många fler än vad som är medvetna om det. 
Var ren tur att läkarna upptäckte det. 

Jag hade D-vitaminbrist så det slog härliga till för något år sen! 
Läkaren höll på att ramla av stolen. 

Jag är inget större fan av att vistas i solen så jag har en tendens att gömma mig inomhus dagtid,  men det har sitt pris... 

305
150
SunshineGeckos:
psyjoh skrev:
Lite offtopic men kalcipos-d är ett bra tillskott. Framförallt om man jobbar inne hela dagarna. 
Men visst äter man mat med väldigt mycket kalcium och d vitamin så kanske det ej behövs..?

Då ska man nog veta vad man ska äta för att få i sig precis rätt mängd dagligen för att nivåerna ska hållas.  Tror det kan bli svårt faktiskt.... 

356
177
krypet:
xcotte skrev:
Är där liksom några ''kryp'' alls som man rekommenderar uv till?

Jag har ett par gånger hört rekommendationer om uv-ljus till vandrande pinnar, men har aldrig sett någon hänvisa till någon källa.

En spontan reflektion: skulle de behöva uv-ljus så borde det vara av helt andra skäl än det som gäller ryggradsdjur. Ryggradslösa djur fungerar inte på samma sätt - de har inte samma typ av skelett och jag vet inte om de vare sig kan bilda eller behöver d-vitamin.

Det vore kul att veta om någon faktiskt forskat om detta!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild