Belysning och uppvärmning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Fredde85:
Bygger ett Ökenterrarium till mina framtida Dabbagamer. Måtten är 160/75/75.
Har förstått att ECONLUX SolarRaptor Hid Lampor är uppskattade och det gör klart att jag överväger starkt att använda mig av dessa. Det jag först och främst undrar är om 2 ödlor kan dela solplats, eller om det är bäst att ha en solplats på var sida av terrariet eller en bit ifrån varandra.
(Hane & Hona)

Om dem kan dela kan man kanske använda sig av en Flood lampa för ytans skull och vill dem gärna ha en egen solplats får man klart skaffa 2 spottar.
Kan en ballast driva 2 spottar?
Vad behöver jag mer för ljus i mitt terrarium? fungerar LED just för belysningens skull (dagsljus) eller måste jag ha något mer?

/ Fredde



2966
1645
Hoggaforfan:
Jag har förstått det som om Mega Ray är snäppet bättre:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/uv-lampor-mv/

Efter att ha sett dem igång så vill jag påstå att HID är ett måste. Ödlorna är helt annorlunda och mer aktiva och levande.

Vet inte om våra dabbisar är typiska men de vill ha en varsin solplats. Verkar vara mest honan som är sur.

Finns antingen dagsljuslysrör eller LED, då gäller minst 2st. Ett 4000k för det röda spektrat (hjälper blommning) och sen +6000k för själva ljuset. Ska du inte ha levande växter så räcker det med bara 6000k.
Båda sakerna fungerar så är väl mest en fråga om preferens.
Det är en grov riktlinje som verkar fungera bra men rent korrekt så blir svaret mycket mer avancerat och tillkrånglat :-P

3
0
Fredde85:
Jag hade tänkt ha lite levande växter. Har Även Megaray egenskaperna av att dem håller sin förmåga en längre tid?

Jag ska uppnå alla ljusvärlden som dem behöver. men gärna så billigt som möjligt. även i längden då :P

2966
1645
Hoggaforfan:
HID generellt är dyrare i inköp men håller längre men om det är någon skillnad mellan märkena det tror jag inte. I längden är de ju billigare än lysrör men framför allt bättre. Jag har för mig det är 1 år för alla.

Om man kan ha flera lampor på 1 drivdon vet jag inte men skicka ett PM till Barkskog här på forumet så kan han säkert svara. Är han som äger Sköldpaddsgrejer och är UV-gurun här :-)

3
0
Fredde85:
Tack Hogga! Ska slänga iväg ett brev

2966
1645
Hoggaforfan:
Lugnt :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild