Har min skäggagam lagt obefruktade ägg??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

309
38
reptilicus_:
Kom hem sent idag & märkte att min skäggagam (som jag skaffade i slutet av december) hade lagt dessa äggen...

Den har inte varit i kontakt med någon hane så länge den har varit hos mig, så är detta någon typ av obefruktade ägg??

1159
626
Temla:
Honor kan "spara" sperma i kroppen så de kan vara befruktade om hon varit i kontakt med en hane innan du fick henne.

309
38
reptilicus_:
Vad ska jag göra? Jag har ingen äggkläckare :P Vet inte om jag är så sugen på att föda upp ungar just nu, men har läst att en hemmagjord kläckare inte är så svårt att göra.
Men hur ska jag bevara äggen just nu när jag inte har tillgång till någon kläckare??
Hur vet man dessutom om dom är obefruktade?

1159
626
Temla:
Tänk på att det är både dyrt och jobbigt att föda upp skäggisungar (dom äter massor). Du måste också skaffa ett separat terrarium till dom. Sen sälja dom vilket kan vara svårt ibland om man inte har speciella morpher (färger). Själv lägger jag äggen som jag inte vill ha i frysen några dagar så jag är säker på att eventuella embryon är döda sedan slänger jag dom. 


309
38
reptilicus_:
Nu var det endast 10 ägg - så jag tror jag ändå ska göra ett försök att kläcka dom.
Men som sagt; finns det möjlighet att dom kan vara obefruktae? 

2048
773
psyjoh:
Ta in dem i ett mörkt rum och lys med ficklampa så ser du om där är ett embryo eller ej. Ser ut som en klump med blodådror. Rita en markering där med en spritpenna och se till att embryot ALLTID ligger uppåt.
Tänk även på att de alltid måste ligga relativt fuktigt. 
Vermiculit i en burk ovanpå en värmematta eller liknande funkar bra och se till att alltid ha en temp i som ligger runt 29 grader. 

309
38
reptilicus_:
psyjoh skrev:
Ta in dem i ett mörkt rum och lys med ficklampa så ser du om där är ett embryo eller ej. Ser ut som en klump med blodådror. Rita en markering där med en spritpenna och se till att embryot ALLTID ligger uppåt.
Tänk även på att de alltid måste ligga relativt fuktigt. 
Vermiculit i en burk ovanpå en värmematta eller liknande funkar bra och se till att alltid ha en temp i som ligger runt 29 grader. 

Så det där med "dopvärmare & tegelsten" är inte nödvändigt?

2048
773
psyjoh:
Beror ju helt på hur många du ska kläcka. Det viktigaste är att det håller rätt temp och fuktighet. 
När jag kläckte mina hade jag 43 ägg på 2 kullar, hittade ett 44'e i terrariet en månad efter men det hade förrymda insekter ätit hälften på. 
Iallafall så sparadejag första kullen på 21 ägg och provade att kläcka på 3 olika sätt då det var första gången med skäggisar. 
Märkte att de som låg i kläckaren med vatten och doppvärmare växte snabbare och la ner några av de andra äggen där oxå. 
Tillslut så klarade dem sig bäst pch samtliga som låg där kläcktes. 
Men ska du bara kläcka något ägg så funkar det bra i en burk med fuktigt material ovanpå någon värmekälla. 

Sen får man ju ställa in rätt temp och hålla koll så det håller rätt fuktighet oxå. 
Tycker dock det blev smidigare att bygga en riktig kläckare med doppvärmare då man inte behövde kolla fuktighet och temp lika ofta. 
Täckte även över mina med en bit toarulle så det ej droppade kondens på dem och de började mögla. Bytta ut rullen/kartongbiten när den börjat bli fuktig. 

309
38
reptilicus_:
Så en sådan här typ skulle vara bra? : cornsnakes.dinstudio.se/gallery_76.html

PS
Jag lös på äggen med en ficklampa - men kunde inte se några "ådror", dem var mest bara gula/oranga, fast dom är ju precis nylaggda...

2048
773
psyjoh:
Man kan se embryot så fort de är lagda ifall de är befruktade. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild