Bottensubstrat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
0
feffe:
Liknande kommande tråd finns troligtvis så då får ni gärna hänvisa mig dit

Läser at många väljer att inte ha något bottensubstrat då det i många fall verkar åstadkomma mer problem än nytta, många tipsar om tidningspapper etc. .. Men ni som har kameleonthonor som har behov av att gräva ner sina ägg, då de flesta arter lägger ägg även om de ej är befruktade eller ej. För att förhindra att honan ej kan lägga sina ägg och därmed behålla äggen i magen och avlida, hur går ni tillväga? har ni någon tillfällig äggläggningsplats eller liknande? Undrar hur man löser detta praktiskt?

Undrar även om man använder tidningspapper hur man förhindrar mögel osv då de kräver hög fuktighet vilket enligt mitt resonemang borde leda till en pappersmassa..?

Välkomna att såga och kritisera, undrar verkligen hur detta funkar praktiskt och välkomnar alla svar :)

63
158
NEDreptiles:
Jag hade kameleonter för några är sen och jag testade både att ha bottensubstrat tex exo terra plantation soil och torv och lite annat över hela botten och jag testade att ha en låda med tex exo terra plantation soil eller torv osv och som bottenmaterial hade jag som en slags plast matta. Det ser trevligare ut att ha tex exo terra plantation soil eller annat substrat över hela botten, jämfört med att ha nått annat tex papper eller plastmatta och bara en låda med substrat men det är däremot mer praktiskt att ha i en låda substrat och ha en plast matta som täcker botten för det är så lätta att ta upp mattan och tvätta rent den.
Jag rekomenderar inte tidningspapper eftersom det börjar mögla om det utsätts för mycket fukt hela tiden och inte får torka. 

Mvh 

1159
625
Temla:
Jag skulle vilja påstå att bottensubstrat eller inte beror på hur just din ödla dricker och äter. 

Om den dricker från en dripper och du handmatar eller lägger maten i en skål så kan du ha bottensubstrat utan problem. Då blir det inte för blött på botten och ödlan riskerar inte att äta av bottensubstratet. 

Om den endast dricker från blad och terrarieväggar när du sprayar i terrariet och/eller du matar genom att släppa in foderdjur löst i terrariet så är det bättre att vara utan bottensubstrat. Orsaken är att du kan få spraya en ganska lång stund innan drickreflexen kommer igång och/eller tills det finns tillräckligt med vattendroppar på inredningen att dricka av - det kan med andra ord bli ordentligt blött på botten. Och om den fångar lösa byten från botten så kan den få i sig för mycket av bottensubstratet som kan orsaka förstoppning. 

Testa först och studera hur din kameleont fungerar. Jag har haft hand om några kameleonter och alla har fungerat olika. En del kan man lära/vänja vid att dricka från en dripper och om det fungerar så blir allt mycket enklare. :)

Om du väljer att inte ha ett grävvänligt bottensubstrat så kan du ställa in en rymlig äggläggningslåda i terrariet - antingen ha den stående där jämt eller ställa in den när hon visar tecken på att vilja lägga ägg. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild