Adroctonus australis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

321
444
Daniel_S:
Adroctonus Austalis Hector, är inte det en av de giftigaste skorpionarterna?
Vad skulle kunna hända om man blev stungen av dessa?

741
681
Binks:
Beror på hur du reagerar på de.
Ivilketfall som, så tror ja du blir riktigt dålig.

1275
1724
Falk:

I värsta fall dör du.


321
444
Daniel_S:
Ok, det var det jag misstänkte...
Jag vill inte vara otrevlig på något sätt, men jag såg en annons som jag tycker är värd att debattera...
Personligen är jag helt okunnig på detta med att skicka djur. Har aldrig gjort det och vet inte riktigt hur man packar, märker upp m.m.

Anledningen till tråden är att jag såg denna annons:

Androctonus Australis Hector säljes
Lokalitet:Matmata/Tataouine area in southern tunisia
Storlek:i3
Pris:175kr + frakt (Skickas på köparens ansvar)
Köp=20+ och vett i skallen

Det jag reagerade på var: "Skickas på köparens ansvar"...
Jag antar att man menar att denna kan skickas via vanliga posten.. 

Helt galet om den är dödlig. Eller?! 
Jag vill inte peka ut någon, men undrar om det är så här det ser ut i hobbyn?
Är det accepterat att skicka djur av denna kaliber per post?
Ponera att paketet skulle gå sönder (vore ju inte omöjligt med tanke på hur posten hanterar paket) 
Även om inte denna skorpion skulle skada någon, utan bara att det uppmärksammades att det skickas giftiga djur på detta sätt, vilka konsekvenser det skulle kunna bli!
Vad skulle inte det göra för hobbyn?

Att skicka djur per post är en annan diskussion, så jag vill inte att denna tråd tar upp den frågan, utan jag vill veta hur ni ser just på denna fråga.
Jag själv ser detta som förkastligt, och som något som får hobbyn att framstå som totalt oseriös.
Men jag kan ju ha fel... Jag kan ju ha missat något?

2966
1645
Hoggaforfan:
Insekter och spindeldjur skickas i regel. Men det hade varit grymt om det fanns en tjänst för djursändningar men är väl en för liten marknad för att det ska löna sig. I USA vet jag att det är vanligt att köpa grodor på postorder men det är ju lite större marknad där.

342
183
DannyF:
har själv jobbat på postens paketterminal en del. och dom itne försiktiga någonstans med paketen. jag skulle aldrig skicka djur på posten, paketen kastas ibland 5-7 meter in i bilarna över alla andra paket(får inte plats annars). och tänk om det skulle gå sönder när det är gift i... dhl/schenker lr liknande har garanterat ett säkrare alternativ.

1275
1724
Falk:

Skillnad på paket och paket (som går som brev).

Skickar man en spindel eller skorpion så går paketet som brev och maskinsorteras.

Det är poståkeriet som sorterar manuellt genom att kasta paketen i burar, har själv jobbat där.

Så sitter det frimärken på lådan så är det ett brev och sorteras av posten och inte poståkeriet!

 

Leddjurshobbyn hade varit betydligt mindre om man inte skickade djuren till varandra.

Potentare arter skickas i dubbla lådor.


321
444
Daniel_S:
Ok... 
Men oavsett hur det sorteras, så har jag fått känslan av att det finns en allmän acceptans för detta inom leddjurshobbyn, att man finner det ok att skicka giftiga djur via posten?

Kul att vi har två föredetta postarbetare med i tråden som kan berätta för mig en annan sak, som också kan vara intressant i detta fall.
Jag skickar inte så mycket med posten, kanske har skickat ett 30-tal brev/paket senaste månaderna och av dessa har två stycken försvunnit. Vad har hänt med dessa tror ni? 
Jag har får även en hel del fellevererad post hem till mig, händer ganska ofta att nån grannes post dimper ner i min låda. Vad hade hänt om jag beställt en skorpion/spindel eller liknande som levererades felaktigt till min granne? 

"Leddjurshobbyn hade varit betydligt mindre om man inte skickade djuren till varandra."
Knappast ett argument för att detta bör få fortgå. Jag sysslar med grodor och missar massor av intressanta inköp p.g.a. geografiskt avstånd. Det ska väl inte vara någon slags rättighet att utsätta andra för fara bara för att leddjurshobbyn ska hålla någon slags nivå...

"Potentare arter skickas i dubbla lådor."
Knappast säkert nog, eller hur?

Jag personligen utan någon vidare eftertanke kan nog tycka det är ok att skicka insekter o.s.v. via posten, det verkar ju gå ganska bra, och de flesta djur vad man kan läsa i forum verkar ju överleva och folk berömmer varandra hit och dit för bra packning o.s.v... Men giftiga djur, nej helt åt helvete tycker jag.. Och om inte Alla håller med mig skulle jag gärna vilja se argument som talar för denna typ av försändelser.

Finns det inte något intresse hos seriösa utövare av hobbyn att få bort såna här förteelser och skapa en hobby man kan tala helt öppet om, och försvara...? Är ni med på vad jag menar? Detta måste ju ändå vara något man mörkar/hymlar om..

58
35
philer:
Det finns djur som itne tar större skada av att skickas rätt förpackade. Sen om de är giftiga eller inte spelar väl ingen roll snokar de i paketen får de skylla sig själv. Dock kan jag tänka mig att om man skickar giftiga djur vet man kanske itne vem mottagaren är så på det viset är det ju inte bra

321
444
Daniel_S:
"Sen om de är giftiga eller inte spelar väl ingen roll snokar de i paketen får de skylla sig själv"
Jag är inte riktigt med på vad du menar.. Kan du utvceckla? Menar du att det rätt att kanske någon riskerar dö för att den snokar i ett paket? 
Eller om paketet öppnas av misstag, som mitt ovanstående inlägg tar upp, försändelsen har hamnat fel. Får den personen då skylla sig själv? 

"Dock kan jag tänka mig att om man skickar giftiga djur vet man kanske itne vem mottagaren är så på det viset är det ju inte bra"
Precis, det är ju också en aspekt i diskussionen som stärker min ståndpunkt att man inte ska skicka giftiga djur.




Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild