Hjälp med första bygget

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

133
30
Avipt:
Ska skicka en ritning till en granne som är snickare som ska bygga ett terrarium från en ritning.
Men nu kommer frågorna upp. Tanken är att den ska funka till skink eller något mer stäpp eller medium fuktigt.
Frågan är ska man lacka hela, och om inte ska man lacka golvet? Tänkte det lär ju bli fukt om inte annat urin som kommer sugas åt av trät?
Vad kan man använda för lack isåfall?
Inte heller super säker på vilket material som är bäst och om man behöver reglar. Allt detta behöver min granne veta innan han far iväg och köper material.

2966
1645
Hoggaforfan:
Din granne borde veta om det behövs reglar eller ej men det beror mycket på hur stort du ska göra och vilket material du använder. Använder du standard 12mm så fungerar det utan reglar en bra bit upp i storlek.
OSB eller plywood (formplywood/formplyfa används till fuktiga terrarium) är väl det de flesta bygger torra terrarium av.
Jag hade i alla fall lackat den biten där bottenmaterialet ligger. PVA-lim fungerar utmärkt till det tycker jag men vill du ha dyrare alternativ så finns Epotex. 

Vilken storlek hade du tänkt dig?

133
30
Avipt:
Hoggaforfan skrev:
Din granne borde veta om det behövs reglar eller ej men det beror mycket på hur stort du ska göra och vilket material du använder. Använder du standard 12mm så fungerar det utan reglar en bra bit upp i storlek.
OSB eller plywood (formplywood/formplyfa används till fuktiga terrarium) är väl det de flesta bygger torra terrarium av.
Jag hade i alla fall lackat den biten där bottenmaterialet ligger. PVA-lim fungerar utmärkt till det tycker jag men vill du ha dyrare alternativ så finns Epotex. 

Vilken storlek hade du tänkt dig?


160x60x70 för att det ska passa rummet vill ha lite av ett allround terrarium men ingen djungel. Första gången för.grannen som han bygger ett terrarium. 

133
30
Avipt:
Dom djur som är tänkta är väll blå tungad skink pärlödlor lite sånt beror på. Men lim alltså kan man lacka med det? Vart köper man de 


143
154
TerraBygg:
Jag kan inte låta bli att göra lite reklam i tråden, TerraBygg :-)

www.terrabygg.se

2966
1645
Hoggaforfan:
Jupp det blir en seg yta och jag tycker det har fungerat bättre än lack. Fungerar bra och blanda med lera och andra saker för att skapa bakgrund. Nackdelen är att det tar lite tid innan det torkat jämfört med lacket som härdar.
www.kontorsgiganten.se/lim-allround-5000-ml-9275803

Jag har testat det som en skål med vatten i och det var tätt i en vecka men kan bli vitt om det är för tjockt lager (+1mm) och kontakt med vatten. 

Ett terrarium är ju egentligen bara en låda och det har han nog byggt :-)
Han kan ju materialet.

Jag hade satt en mittenregel eller gjort en ram av reglar i framkant. Inget behövs i bakkant.

2966
1645
Hoggaforfan:
Ventilationen ska sitta på mitten på ena kortsidan och strax under toppen på andra sidan. 

133
30
Avipt:
Alright! :) Men till dom djuren som det är tänkt och så, så räcker det med OSB eller Plywood?

2966
1645
Hoggaforfan:
Det gör det, klimatet är ju ganska torrt med någon enstaka dusch då och då men det tål materialet. Sen kanske du gör bakgrund och då är det ju garanterat lugnt. :-)

133
30
Avipt:
Okej! :) Är det klurigt med att få glaset att passa i skenorna? Har inte skaffat skjutglaslister men för en amatör så låter det svårt :P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild