Paludarium/terrarium/vivarium till en boa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

11
2
Simple:
kekke skrev:


Tänkte faktikst på det exemplet också.
Tror faktiskt det blir enklast/bäst att bygga något från början. Enklare att få till allt optimalt på det viset. Sen är mina egna erfarenheter att du får ett mer aktivivt djur desto mer yta och varration inom terrariet som du ger. Kanske använda akvariumet som enbart vattendel (om det inte var så du menade från början)



Ja det blir ju det, men andra aspekter som måste räknas in. 
Med akvariet så är det ställning och allt med. Så blir lämpligt att ställa reservoar och grejer till regnsystem och grejs. Sen är det ju vattentätt från början, så då spar man onödig arbetstid och slipper onödiga stress-fel. Försöker få reda på storleken på akvariet samt vikt, har för mig att det var en jäkla tung pjäs. 
Nackdelen är ju att det tar stor plats. 

Bygger jag eget, så blir det en hörnlåda. Får större volym men tar ändå mindre plats

129
114
kekke:
Viktigaste aspekten är dock i mina ögon miljön för djuret, inget att tumma på.
Ett problem med akvarier är att du inte får någon bra ventilation, krävs att du gör hål i sidorna på något vis.

11
2
Simple:
kekke skrev:
Viktigaste aspekten är dock i mina ögon miljön för djuret, inget att tumma på.
Ett problem med akvarier är att du inte får någon bra ventilation, krävs att du gör hål i sidorna på något vis.


Hört det jag också, men ett "enkelt"fläktsystem så är det löst, plus vattenfall som bidrar lite till cirkulering. 

Annars får man ta en glasborr och hoppas att allt håller. Lugnt och fint så gåre bra

1662
779
fluffis:
Simple skrev:


Aldrig ens sett det där tramset förut. Regel brukar vara att ormen ska kunna sträcka ut sig helt i terrariumet. Vilket den kan. 

Kolla hur det ser ut i USA, med deras ormrack's. Knappt större än skolådor och dom lyckas få avel på dessa ormar, så det är ju ett bra tecken på att dom trivs och inte bryr sig så mycket om hur stort/litet dom har. 



Jag vill bara nämna att det där med storleksföreskriferna är inget som terrariedjur.se har hittat på utan det ingår i Jordbruksverkets "föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby". Det är regeringen som gett Jordbruksverket i uppgift att sätta på pränt en mer exakt tolkning av djurskyddslagen, vilket innebär att dessa regler fungerar i princip som en lag. Sedan är det Länsstyrelsens uppgift att se till att denna "lag" efterföljs.

Lite förenklat så kan man säga att vilken djurägare som helst kan få besök av Länsstyrelsen och det är upp till dem att avgöra om man håller sina djur efter djurskyddslagen eller inte. Man kan tycka vad man vill om lagar och regler men finns de där så finns de där, och ska följas.

Denna djurskyddslag är ganska unik för Sverige och kan knappt jämföras med hur amerikanare sköter sina djur. Själv är jag väldigt glad över den svenska djurskyddslagen och rättigheterna som djuren därigenom får.

11
2
Simple:
fluffis skrev:


Jag vill bara nämna att det där med storleksföreskriferna är inget som terrariedjur.se har hittat på utan det ingår i Jordbruksverkets "föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby". Det är regeringen som gett Jordbruksverket i uppgift att sätta på pränt en mer exakt tolkning av djurskyddslagen, vilket innebär att dessa regler fungerar i princip som en lag. Sedan är det Länsstyrelsens uppgift att se till att denna "lag" efterföljs.

Lite förenklat så kan man säga att vilken djurägare som helst kan få besök av Länsstyrelsen och det är upp till dem att avgöra om man håller sina djur efter djurskyddslagen eller inte. Man kan tycka vad man vill om lagar och regler men finns de där så finns de där, och ska följas.

Denna djurskyddslag är ganska unik för Sverige och kan knappt jämföras med hur amerikanare sköter sina djur. Själv är jag väldigt glad över den svenska djurskyddslagen och rättigheterna som djuren därigenom får.



Nej jag vet väl att det inte är terrariedjur.se som satt dom där gränserna. 
I Sverige har vi de hårdaste regler gällande reptiler. Utan att ens se över hur djuret lever i naturen. Sen gäller väl sunt förnuft också. Inte så att jag har mina ormar i pepparkaksburkar. Någon jäkla måtta får det vara. 
En orm lever oftast i en grotta för att inte slösa onödig energi. En orm som rör sig mycket i sitt terrarie, brukar vara ett rimligt tecken på att något är fel. Bortse från vårkänslor och på jakt efter att föröka sig. 

Jag försöker återskapa djurets normala miljö i förstahand och se till att djuret har den värme,fukt, ventilation och gömställen den normalt sett har. 
Sen att burken är en pytteliten bit förliten är som det är. Man kommer långt med sunt förnuft och klart det är bra att lagar finns. 
Men tycker det är värre med slaktdjur och sånt som inte har det lika bra, som en reptil i kanske ett förlitet terrarium

2966
1645
Hoggaforfan:
Sunt förnuft är en saknad förmåga hos många.

De gör vad de kan, de kan påverka storleken men hur ska man sätta lag på inredning?
L80 har sina brister men det är en bra början.

11
2
Simple:
Hoggaforfan skrev:
Sunt förnuft är en saknad förmåga hos många.

De gör vad de kan, de kan påverka storleken men hur ska man sätta lag på inredning?
L80 har sina brister men det är en bra början.



Ja det är ju också en bra fråga. Sen vad jag såg, så verkar det inte finnas något för spindlar. Vilket de också borde finnas. 

Men för att slippa byta namn på tråden. 

Så har ni några schyssta idéer så vore det grymt. 

Funderar på att göra vattendel över hela botten. Sen ha markdel över, såklart. 

Vartenfall som sen rinner igenom landdelen sen ner till akvariet

2966
1645
Hoggaforfan:
Insekter och spindlar saknas, ingen aning varför.

Sett samlingstråden om byggprojekt?
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2476

Är värt (men farligt) att söka på paludarium både på Google och youtube.

Falskbotten fungerar ju och vattenfall är alltid trevligt. Enklast är om du kommer på designen så kan du få tips hur du gör då. Det är ju personligt. Jag hade nog gjort lite gångar och en håla till ormen vid ena kortsidan så jag kunde titta in och se vad den pysslade med. En grotta bakom vattenfallet? Ett nedfallet träd? Finns massor av möjligheter :-)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Simple skrev:


Aldrig ens sett det där tramset förut. Regel brukar vara att ormen ska kunna sträcka ut sig helt i terrariumet. Vilket den kan. 

Sen är min kungsboa blandras med en imperator, så det återstår att se vem den tar efter. Sen är min orm, som vilken orm som helst, om den trivs. Så ligger den i en grotta i stortsätt hela tiden, hoprullad. Då är den nog inte större än 10-20cm. Sen när den är hungrig sticker den ut huvudet och luktar lite. 

Men får väl släppa ut den och ha den löst i lägenheten, så blir alla glada. 

Kolla hur det ser ut i USA, med deras ormrack's. Knappt större än skolådor och dom lyckas få avel på dessa ormar, så det är ju ett bra tecken på att dom trivs och inte bryr sig så mycket om hur stort/litet dom har. 

Som sagt, ormen är 120cm nu och har inte måtten än på det jag ska införskaffa. 
Men det borde gott och väl räcka i något år för henne


Många faktafel om ormar där :) Jag menar ingenting illa när jag råder dig att läsa lite ny uppdaterad info/fakta om ormars beteende & hur dom fungerar, man kan aldrig bli fullärd, därför är forum som det här nyttiga. 

Det funkar absolut att köra på Paludarium/terrarium/vivarium till kungsboa, men se till att landdelen är tillräckligt stor då fullstora kungsboor tillbringar en hel del tid nere på marken :) Ingenting är ju omöjligt att göra bara man ger sig fan på det! :) 

 


11
2
Simple:
Jonas_ skrev:


 

Många faktafel om ormar där :) Jag menar ingenting illa när jag råder dig att läsa lite ny uppdaterad info/fakta om ormars beteende & hur dom fungerar, man kan aldrig bli fullärd, därför är forum som det här nyttiga. 

Det funkar absolut att köra på Paludarium/terrarium/vivarium till kungsboa, men se till att landdelen är tillräckligt stor då fullstora kungsboor tillbringar en hel del tid nere på marken :) Ingenting är ju omöjligt att göra bara man ger sig fan på det! :) 

 



Tar emot alla tips. Snackar bara med folk som jag antar har koll på ormar. Då dom har ägt, fött upp och säljer ormar, så dom borde ju kunna sin pryl. Men finns ju alltid skojare
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild