Tips och råd för bygge av ökenterrarium.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
BadMF:
Hej. Är ny här på sidan och behöver tips, hjälp, råd mm. Ska precis börja bygget av ett terrarium för ökenmiljö. Min plan är att skaffa en dabbagam (marockansk), men jag vill ha allting i terrariet färdigt först. Frågor: Vad för bottenmaterial ska jag ha och hur djupt ska det vara? Vad för lampor kommer att krävas för att få rätt ökenklimat. Terrariet kommer att vara ca 140x80x80. Går det bra att bygga grottor och bergsklippor med frigolit och husfix eller har du något annat bra tips. Behöver jag kunna kontrollera luftfuktighet i terrariet (har läst att dabbagam är känsliga för fukt) eller behövs rent av en avfuktare i terrariet? Tacksam för alla möjliga råd och tips.

2966
1645
Hoggaforfan:
Begränsad erfarenhet här men lite kanske jag kan tipsa om ändå :-)

Sand, gärna med lite torv i. Lite småstensten i fungerar med. Jag tycker inte våra verkar gräva så mycket men har någon andra erfarenheter så får de gärna dela med sig :-)
Men 10cm djupt kanske.
En HID-lampa www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/uv-lampor-mv/
Kostar lite mer i inköp men billigare i längden och sjukt bra.
Sen behöver du någon mer lampa för ljusets skull runt 6000K

Går utmärkt att frigolit och husfix eller ren betong.

Du behöver ha bra ventilation men ingen luftavfuktare. Vi har galet torr luft i våra lägenheter och hus. 

2048
773
psyjoh:
Kör med jbl terrasand eller zoomed excavator i 2/3, perfekt till dabbagamer som är en grävande ödla. Dem bygger egna grottor o tunnlar i det. Man kan ju hjälpa dem på traven lite. Kolla gärna mina bilder eller youtube för tips. Vanlig finkornig sand i 1/3. 
Bakgrund och eventuella klippor byggs med frigolit och fix/cement. 

God belysning är ett måste. Minst 2 dagsljusrör på 6500 kelvin och en HID lampa till solplatsen. Eventuellt en värmelampa där oxå ifall inte hid lampan räcker. 

504
396
Crippa:
Kör finkornig sand till mina dabbagamer samt Numibia replux D3 uva/uvb lampa samt 10.0 uvb lysrör. Dabbagamer ska ha tillgång till mycket sand då de gillar att gräva samt att de gräver hålor där de sover! Bygg en riktigt varm solplats då de ska ha hög värme samt en svalare del om de vill svalka ner sig lite :) bygg terrariet med en hög botten så att du kan få plats med mycket sand!

2048
773
psyjoh:
Endast finkornig sand blir svårt att gräva i. Jbl terrasand eller zoomed excavator kör jag eller en mix av det och sand. Kommer nog aldrig byta till något annat och ödlorna trivs med att gräva i det. 

504
396
Crippa:
Funkar utmärkt, honan gräver ner ägg och ordnar ett berg av sanden så är inga problem med att gräva i det :) lättare att hålla rent också!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild