Kameleonter och kompaktlysrör?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
625
Temla:
Är det någon som vet hur pass vanligt det är att kameleonter får ögonproblem av kompaktlysrör? Eller är det helt enkelt en myt? Har läst om det på internet tidigare men alltid undrat om det är sant. Nu har jag haft hand om 2 kameleonter som båda fått ögonproblem och de hade båda kompaktlysrör. Min egen kameleont som jag hade för ett år sedan hade aldrig ögonproblem och hon hade ett vanligt UV lysrör. Ögonproblemen har yttrat sig i rödhet på ögonvitan, halvstängda eller helt stängda ögon samt att ödlan hela tiden kliar ögat mot grenarna.
Har använt Exo-Terras UV kompaktlysrör 100 (tidigare 5.0).

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Just exoterra 100 är det ju flera som har haft problem med inte bara kamelkameleonter. 5.0 funkade ju bättre

1159
625
Temla:
Det är ju väldigt intressant och skrämmande - att en lampa kan ställa till såna skador.

Tog bort lampan idag och ersatte med en glödlampa så länge. Då borde väl ögonen bli bättre snart, eller? Det blir väl inte permanenta skador?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Jag vet faktiskt inte, vet att någon här på forumet skrev om det här tidigare då hans wiliamsi fått svåra problem med huden och han länkade till en tysk eller amerikansk sida där dom tror det beror på uvc 

Medlem i SHF
537
749
Patch:
Har messat en person som har koll på sånt här... Men om jag inte minns fel så är det våglängderna som är problemet :( 

1159
625
Temla:
Tack! Alla svar är välkomna. Man vill ju inte göra om samma misstag om det nu är lampan det beror på. 

295
270
barkskog:
Om man ska använda UV-belysning av typ compact lågenergi bör man försöka kolla upp dom med UVB-mätare och UV-indexmätare eller fråga försäljare/distributör. Om UVB-mängden i förhållande till UV-index ligger i storleksordning nära 12 eller under finns stor risk för ögonskador (photo-kerato-conjunctivitis).  
Just compact lågenergi har en tendens att vara riskabla i detta avseende. Vilka fabrikat som just nu har dessa problem vet jag inte eftersom jag inte kollar och att det finns andra typer av UVB-lampor som är mer effektiva på många sätt, framförallt HID-lampor.

105
27
Richard:
Hur gammal är den ? (Kan) vara brist på vitamin A. 

1159
625
Temla:
Tack barkskog.

Richard... hon är bara några månader gammal, kanske 5. 

105
27
Richard:
De brukar vara i ungefär den åldern det sker.
Siktade hon dåligt med tungan innan eller något annat du lagt märke till ? 

Du bör byta lampa vilket som till något mer pålitligt. 


Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild