Morpher

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

72
0
Kemter:

Menade att båda säkert är normal, men enl vad jag sett så är den hoprullade (vilke jag tycker är finast i vilket fall som helst) så är den högra inte normal =) Fast den är fin den också =)


72
0
Kemter:

Ha ha, var precis det jag trodde, men den högra räknas väl inte som normal-morph? Förstår klart din poäng och anade ju som sagt det, men den som har teckningen till vänster är ju finast tycker jag =)


107
96
jimmyA:

då gillar du med andra ord mörka KP´n. har du tittat på? , cinnamon , black pastel ,black head ,chocolad m.m ;)

 

www.worldofballpythons.com/morphs/chocolate/


72
0
Kemter:

Japp, det gör jag =)

Ska kolla, tack för tipsen! =)))


66
1
Felix:

Han/hon frågade efter boa morpher , SÅ varsågod :) www.youtube.com/watch?v=gsE03Ue6SaM&feature=g-vrec

 

Hoppas du får nytta av detta :)


225
4
ia_:

Är ingen expert på just ormar, men genetik brukar ju vara rätt generell, så jag yttrar mig ändå. ;)

Det där med att "samma" färg/teckning heter olika saker kan väl kanske hänga ihop med respektive genetisk bakgrund? Så beroende vad de har bakom sig så blir det olika benämningar, eftersom genetiskt sett är det inte samma färg/teckning?

Exempel som hos råttor tex, en variant som finns är siamese (vit kropp; brun nos, svans, öron och tassar). Siamese är en i grunden brun råtta som genom selektiv avel blivit ljusare på kroppen, men inte på ovan nämnda kroppsedelar och så får den sin siamese teckning.

Till skillnad från varianten pointed eller himalyan (vit kropp; färgad nos, svans, öron och tassar) som även där grundar sig i en brun råtta. Men i denna varianten har man avlat på de som haft vita fläckar, som genom selektiv avel täckt mer och mer av kroppen, till bara ovan nämnda kroppdselar är det enda som inte är en vit fläck.

Resultatet är att två råttor kan se likadana ut, fast den ena är vit pga en stor vit fläck och den andra är vit pga blekt färg, och därför är de olika färgvarianter.

Kan det vara något liknande med reptil morpher kanske? =)


333
97
leolina:

"Det där med att "samma" färg/teckning heter olika saker kan väl kanske hänga ihop med respektive genetisk bakgrund?"

Visst är det så. Om vi tar exemplet med Bumble bee och Killer bee som nämndes tidigare i tråden är det ju inte det att de ser olika ut med blotta ögat som avgör egentligen, de båda varianterna har ju olika genuppsättning. Man kan ju inte bara bestämma sig för att kalla en ljus Bumble bee för Killer bee t ex om nu nån begriper vad jag svamlar om :)


225
4
ia_:

Jag tror faktiskt jag fattar. Yay! =P

Om det stämmer överens med det röriga inlägg jag skrev nyss, hehe. Har hyfsad koll på vissa däggdjurs genetik och tyckte att det borde vara ganska samma princip. =D


13
0
rm250:

tack för alla svar!jo jag skulle ju gärna vilja lär mig just alla olika boamorpher då jag funderar på att utöka min hobby. så känns bra att ha lite koll.=)


107
96
jimmyA:

det är absolu i samma variant av genetik :)

det som jag tycker är kul med kp eller BC odling är att det inte behövs en så stor selektiv avling för att få fram design morpher som tex bumble bee.

www.worldofballpythons.com/morphs/bumble-bee/

utan allt som behövs är en parning mellan en spider och en pastel :D som är i grund och botten viltformer.

 

för att hålla ontopic :D

tyvärr finns det inte så jätte många olika morpher på boerna "än" så det är nog ingen större svårighet att lära sig dom utan till om man vill ;)

här har du lite grann ialf:
www.basicallyboas.com/morphs.html

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild