Arizona bergskungssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

116
54
Micke76:
Hej allihop jag är ny här på forumet och har tänkt att jag skulle skaffa mig en Arizona bergskungssnok. Har läst en del som Peter54 skrivit på olika forum. Där är dock ett par saker jag undrar över.
* Dom vill ju ha det betydligt svalare än dom flesta andra ormar (mellan 22-25 grader, dvs rumstemperatur i mitt hem.) Men hur gör man när de ska vintervilas? Då ska ju temperaturen sänkas till ca15 grader, dock inte under 10 grader. När t.ex en majssnok skall dvalas stänger man ju bara sakta men säkert ner värmemattan tills det blir typ rumstemperatur, men hur gör man när man ska gå under det? Är ju inte särskilt pigg på att ha 15 grader i mitt vardagsrum 10-12 veckor under vintern. ;)

* Fråga två: Även om dom gillar att ha det lite svalare i terrariet än andra ormar, behöver dom fortfarande lika mycket ljus? Ska man ha en lampa över ändå?

235
155
Brokensynapse:
Jag har själv haft kontakt med Peter gällande mina snokar och efter de så har jag kommit till slutsatsen att jag får skaffa en kyl för att vintervila och sedan fick jag en formel för att räkna ut hur ofta luften behöver bytas i den. Alltså öppna dörren på kylen. 

Jag kör med lågenergi lampa i min burk då jag redan har det varmt i rummet dom står i, tycker de e trevligare med ett upplyst terrarium. 

116
54
Micke76:
Ok, så dom har inget emot ljuset då? Jag håller med om att det ser trevligare ut.

953
1840
peter54:
Vintervila sker när reptilens metaboliska system (mag-tarmkanalen) stängs ner så att inte ormen förbränner energi. Eftersom ormar inte sover är det ingen äkta dvala och lite energi kommer därmed att förbrukas för att de rör sig, omkring 2 % av kroppsvikten förloras därmed, om reptilen ömsar i vintervilan kommer ungefär 4% av kroppsvikten förloras.

När det gäller temperaturen då: Man bör inte låta temperaturen nå 15°C eftersom gränsen ligger där och det kan uppstå ett av-på-av-på-läge, ungefär som när man lägger sig på en olämlig hastighet med en automatväxlad bil så att den ligger och växlar upp-ner-upp-ner hela tiden (det var väl en bra liknelse ;) Jag hoppas att jag har skrivit så överallt, att temperaturen under vintervila ska vara under 15°C, annars har jag skrivit fel.

Nedåt bör temperaturen hållas över 6°C, under den temperaturen finns risker som vi inte vill utsätta djuren för, njurskador till exempel. Alltså vill man helst ligga mellan 8°C och 12°C. Ljustimmarna och ljusstyrkan bör sänkas till minimal nivå under vintervila eftersom ljuset är en nästan lika stark styrande faktor som temperaturen för djuren.

Micke76, det där du säger om majsormen stämmer inte. Samma temperatur för vintervila gäller alla reptiler från den tempererade klimatzonen. Under 15°C, annars är det inte vintervila, utan bara svält eftersom över 15 grader förbränner ormen energi men riskerar att inte kunna smälta föda.

Den typ av "lättvila" som man ibland använder sig av för juvenila snokar och för exempelvis en del boider, går till så att man sänker några få grader, kanske 5, och sänker ljustimmarna med kanske 25%, men inte mer än att ormen fortfarande kan äta som vanligt.

När det gäller ljus för Arizona bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana, så JA, de ska definitivt ha bra ljus och gärna lite UV också eftersom de i naturen är dagaktiva ödlejägare. Själv har jag lysrör till mina, men inget UV, istället får de vara utomhus på sommaren ganska mycket.

116
54
Micke76:
Ok, tack ska du ha för det utförliga svaret. Då innebär det att jag måste ha en kall förvaringsplats med ca 12 grader för vintervilan oavsett viken snok jag än väljer? Är vintervilan nödvändig för dom? Oavsett vilken sort?

953
1840
peter54:
Nej inte vilken snok du än väljer, men om du väljer en art som i naturen finns i den tempererade klimatzonen, det vill säga i de delar av världen där fyra årstider råder. Väljer du en snok från tropiska eller subtropiska områden måste du inte vintervila den. Dock är det svårare att hitta lugna arter från de delarna av världen, tropiska snokar brukar det vara mer sprätt i.

Det finns en art inom Lampropeltissläktet som lever i regnskogen och därmed inte ska vintervilas alls och det är Hondurasmjölksnoken. Oftast är de snälla och trevliga, men de blir stora, uppåt 180 cm i terrarium. Dessutom tappar de varianter som har svart färg i mönstret ofta färg och lyster med åren, så om du skulle välja en sådan, skulle jag rekommendera en amelanistisk variant, alltså en som saknar svart pigment.

1662
779
fluffis:
Micke76 skrev:
Ok, tack ska du ha för det utförliga svaret. Då innebär det att jag måste ha en kall förvaringsplats med ca 12 grader för vintervilan oavsett viken snok jag än väljer? Är vintervilan nödvändig för dom? Oavsett vilken sort?


Inte för alla snokar utan de som kommer från tempererade områden, dvs ormar som kommer från ställen där det blir kallt på vintern. Det finns ju snokar som kommer från t.ex. syd- och mellanamerika och där finns ingen vinter utan har man sådana ormar så kör man på som vanligt året runt :)

Det tvistas en del om hur nödvändig vintervilan egentligen är. Jag själv kan väl tycka att det beror lite på art. T.ex. majsormar kan komma ganska långt söderifrån i USA men även långt norrut. Många ormar förökar sig inte utan en ordentlig vintervila, det kan vara bra att veta. Personligen tycker jag det beror på arten. Vissa arter kommer väldigt långt norrut ifrån och då tycker jag det är i princip tvunget att vintervila dessa. Andra arter är kanske lite mer flexibla... Jordbruksverkets regler säger att man ska vintervila eller inte vintervila sina ormar regelbundet, och det är ju bra så att ormarna får ett regelbundet mönster från år till år.

Oj, vad seg jag var på att skriva. Ser att peter54 redan svarat :)

1662
779
fluffis:
peter54 skrev:
Vintervila sker när reptilens metaboliska system (mag-tarmkanalen) stängs ner så att inte ormen förbränner energi. Eftersom ormar inte sover är det ingen äkta dvala och lite energi kommer därmed att förbrukas för att de rör sig, omkring 2 % av kroppsvikten förloras därmed, om reptilen ömsar i vintervilan kommer ungefär 4% av kroppsvikten förloras.

När det gäller temperaturen då: Man bör inte låta temperaturen nå 15°C eftersom gränsen ligger där och det kan uppstå ett av-på-av-på-läge, ungefär som när man lägger sig på en olämlig hastighet med en automatväxlad bil så att den ligger och växlar upp-ner-upp-ner hela tiden (det var väl en bra liknelse ;) Jag hoppas att jag har skrivit så överallt, att temperaturen under vintervila ska vara under 15°C, annars har jag skrivit fel.

Nedåt bör temperaturen hållas över 6°C, under den temperaturen finns risker som vi inte vill utsätta djuren för, njurskador till exempel. Alltså vill man helst ligga mellan 8°C och 12°C. Ljustimmarna och ljusstyrkan bör sänkas till minimal nivå under vintervila eftersom ljuset är en nästan lika stark styrande faktor som temperaturen för djuren.

Micke76, det där du säger om majsormen stämmer inte. Samma temperatur för vintervila gäller alla reptiler från den tempererade klimatzonen. Under 15°C, annars är det inte vintervila, utan bara svält eftersom över 15 grader förbränner ormen energi men riskerar att inte kunna smälta föda.

Den typ av "lättvila" som man ibland använder sig av för juvenila snokar och för exempelvis en del boider, går till så att man sänker några få grader, kanske 5, och sänker ljustimmarna med kanske 25%, men inte mer än att ormen fortfarande kan äta som vanligt.

När det gäller ljus för Arizona bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana, så JA, de ska definitivt ha bra ljus och gärna lite UV också eftersom de i naturen är dagaktiva ödlejägare. Själv har jag lysrör till mina, men inget UV, istället får de vara utomhus på sommaren ganska mycket.


Väldigt bra skrivet och förklarat tycker jag!

Jag tänkte på en sak när ormarna vintervilar. Borde de inte ha det helt mörkt?

953
1840
peter54:
fluffis. Jo det bör vara mörkt, åtminstone någorlunda mörkt, men det måste nog inte vara becksvart. Jag ställer mina övervintringslådor i förrådet och lite ljus sipprar in när vi är där för att hämta något, men annars är det mörkt.

116
54
Micke76:
Var räknas den kaliforniska kungssnoken höra till? Den tempererade zonen går ju lite kors och tvärs genom både kalifornien och mexico....
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild