Lampor inuti

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1663
779
fluffis:
Silvetaz skrev:


Det mesta filtreras tyvärr bort ja.


Okej, det var ju synd. Hmm, känns svårt att få ihop detta ändå. Fast det finns säkert någon bra lösning som dyker upp helt plötsligt :)

Jag har funderat lite på om man kan göra en skåra i taket och fälla in som ett U-format nät och helt sonika lägga ett lysrör med öppen armatur, där. 

1663
779
fluffis:
Silvetaz skrev:
Jag är dock skeptisk till att P. Baroni behöver så värst mycket UV strålning.


Som jag har förstått det så är det inte riktigt utrett om ormar verkligen behöver UV-ljus även om de är dagaktiva. Jag tänkte att det kan väl inte skada men jag behöver liksom inte ha det starkaste UV-ljuset som finns heller :)

Om vi vänder på det så om T5-lampan knappt avger någon värme och jag har en skyddskåpa som gör att det knappt blir någon UV-strålning, då kan jag väl lika gärna ha en LED-lampa där istället?

En annan sak är att jag kanske kommer att försöka mig på att ha någon levande växt i terrarierna och de kanske också behöver ljus. Det har jag noll koll på även det :)

378
340
Silvetaz:
fluffis skrev:


Okej, det var ju synd. Hmm, känns svårt att få ihop detta ändå. Fast det finns säkert någon bra lösning som dyker upp helt plötsligt :)

Jag har funderat lite på om man kan göra en skåra i taket och fälla in som ett U-format nät och helt sonika lägga ett lysrör med öppen armatur, där. 


Problemet är att även nät tar bort runt 30% av UVstrålningen enligt vad jag läst.

Men som jag sa innan så tror jag ärligt talat inte att Baroni kräver så värst mycket uv belysning då de till exempel får i sig den mesta Dvitaminen från födan.

378
340
Silvetaz:
fluffis skrev:


Som jag har förstått det så är det inte riktigt utrett om ormar verkligen behöver UV-ljus även om de är dagaktiva. Jag tänkte att det kan väl inte skada men jag behöver liksom inte ha det starkaste UV-ljuset som finns heller :)

Om vi vänder på det så om T5-lampan knappt avger någon värme och jag har en skyddskåpa som gör att det knappt blir någon UV-strålning, då kan jag väl lika gärna ha en LED-lampa där istället?

En annan sak är att jag kanske kommer att försöka mig på att ha någon levande växt i terrarierna och de kanske också behöver ljus. Det har jag noll koll på även det :)


Det är lättare för dig att täcka in de spektra som växterna vill ha med ett lysrör än LED utan tvekan.

Givetvis blir det värmeutveckling av ett T5 rör, dock inte lika mycket som ett T8, mina T5or ligger på en temp av runt 30 grader om jag mäter på kåpan eller ovanpå.

1663
779
fluffis:
Silvetaz skrev:


Problemet är att även nät tar bort runt 30% av UVstrålningen enligt vad jag läst.

Men som jag sa innan så tror jag ärligt talat inte att Baroni kräver så värst mycket uv belysning då de till exempel får i sig den mesta Dvitaminen från födan.



Ja, men då kanske det blir lagom :) 70% är ju betydligt mer än att nästan allt går bort (med kåpa). Jag är en sån typ av person som gillar lagom, så lite UV-ljus vill jag ändå helst ha :) Sen har jag inte funderat på vilken typ av nät men antar att det måste vara ganska finmaskigt.

1663
779
fluffis:
Silvetaz skrev:


Det är lättare för dig att täcka in de spektra som växterna vill ha med ett lysrör än LED utan tvekan.

Givetvis blir det värmeutveckling av ett T5 rör, dock inte lika mycket som ett T8, mina T5or ligger på en temp av runt 30 grader om jag mäter på kåpan eller ovanpå.


Ja, det med växterna kan jag tänka mig.

30 grader är ändå inte så dåligt tycker.

Det låter ändå som om T5-rör vore en bra ljuskälla för mitt ändamål. Ska bara få ihop det så att det göms lite snyggt och säkert :) Finns lysrören i olika längder? Är det samma T5-rör man får tag i om man köper från Biltema eller från någon annanstans?

378
340
Silvetaz:
fluffis skrev:


Ja, det med växterna kan jag tänka mig.

30 grader är ändå inte så dåligt tycker.

Det låter ändå som om T5-rör vore en bra ljuskälla för mitt ändamål. Ska bara få ihop det så att det göms lite snyggt och säkert :) Finns lysrören i olika längder? Är det samma T5-rör man får tag i om man köper från Biltema eller från någon annanstans?


Du hittar olika längder på armaturen på biltema, Jula, CO etc etc.

Lysrören själva hittar du på olika online butiker, det du vill ha i min mening är lysrör 4000k-6500k med toppar i blått och rött.

1663
779
fluffis:
Silvetaz skrev:


Du hittar olika längder på armaturen på biltema, Jula, CO etc etc.

Lysrören själva hittar du på olika online butiker, det du vill ha i min mening är lysrör 4000k-6500k med toppar i blått och rött.


Tack för hjälpen!

Jag ser även fram emot lite bilder från folket vartefter tråden lider :)

239
197
Danpss:
fluffis skrev:


Hur ser de ut och hur säkert är det att ormarna inte klarar av att klättra på dem?

jag vet om att Uffe på tropikhuset har något liknande hemma.

1663
779
fluffis:
Danpss skrev:

jag vet om att Uffe på tropikhuset har något liknande hemma.



Aha, okej. Den ser ju ändå rätt okej ut även om jag kan vara rätt så petig med att det blir snyggt, hehe :)

Redan när jag skapade tråden var jag ganska skeptisk. Tidigare har jag nämligen haft en keramisk värmelampa och sen hade jag ett "spot cover" i metall runt lampan. Problemet var att metallskyddet blev nästan lika varmt som lampan plus att ormarna kunde slingra sig runt det om de ville, så det kändes rätt meningslöst. Jag har inte haft så höga tankar om lampor (med eller utan skydd) inne hos ormar sedan dess :)

Lampskydd borde varit koniska (med spetsen neråt) så att ormarna inte kan få fäste.

Men nu tror jag att jag mer eller mindre har bestämt mig för lysrör, eller vilken lampa skulle jag kunna ha haft till detta skydd som sprider ljus och värme och lite lagom UV-ljus? :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild