Äter inte Cgd!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
MBD uppstår när kalk och vitamin D3 inte finns i tillräcklig mängd eller i rätt proportioner. Kalkade insekter och UV-ljus så är problemet löst.

Sen inte sagt att varierad kost är dåligt, bara att en insektsdiet inte ger MBD. :)

/Andreas Calais

10
38
ExpoMitt:

Ja, CGD hör ju verkligen till deras naturliga kost. Du hittar oftast mogen CGD på de endemiska hoyorna, smaken varierar oerhört, beroendes på vilken hoya du hittar och tidpunkten på året.....

När ni kommer med påståenden som att en insektsbaserad kost kan vara direkt skadlig och leder till MBD, släng då gärna med en källhänvisning som backar upp påståendet.

I naturen lever dem bl.a. på evertebrater, pollen, nektar m.m. beroendes på årstidens tillgång. 

CGD är ett kommersiellt foder och det innebär inte per automatik att det är det absolut bästa de kan få, men att det fungerar kan vi iaf konstatera. Men optimalt? Nej, det finns det inget underlag för. 

 


Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
ExpoMitt skrev:
Ja, CGD hör ju verkligen till deras naturliga kost. Du hittar oftast mogen CGD på de endemiska hoyorna, smaken varierar oerhört, beroendes på vilken hoya du hittar och tidpunkten på året.....

När ni kommer med påståenden som att en insektsbaserad kost kan vara direkt skadlig och leder till MBD, släng då gärna med en källhänvisning som backar upp påståendet.

I naturen lever dem bl.a. på evertebrater, pollen, nektar m.m. beroendes på årstidens tillgång. 

CGD är ett kommersiellt foder och det innebär inte per automatik att det är det absolut bästa de kan få, men att det fungerar kan vi iaf konstatera. Men optimalt? Nej, det finns det inget underlag för. 

 



Så här står det på 'källan till all kunskap' - Wikipedia: "An unbalanced diet can quickly lead to Metabolic Bone Disease (MBD).[4]"
4.  jbscresties.com/basiccare.html

Jag kollade just igenom hemsidan som refererades till, och påståendet finns inte där. :P Så en felaktik referering.


Sen behöver ju inte en kost vara den exakta de äter i naturen för att vara bra. Tror att de flesta hundar äter något kommersiellt foder, men jag tror det är sällan vargar gör det.

/Andreas Calais

305
150
SunshineGeckos:
ExpoMitt skrev:
Ja, CGD hör ju verkligen till deras naturliga kost. Du hittar oftast mogen CGD på de endemiska hoyorna, smaken varierar oerhört, beroendes på vilken hoya du hittar och tidpunkten på året.....

När ni kommer med påståenden som att en insektsbaserad kost kan vara direkt skadlig och leder till MBD, släng då gärna med en källhänvisning som backar upp påståendet.

I naturen lever dem bl.a. på evertebrater, pollen, nektar m.m. beroendes på årstidens tillgång. 

CGD är ett kommersiellt foder och det innebär inte per automatik att det är det absolut bästa de kan få, men att det fungerar kan vi iaf konstatera. Men optimalt? Nej, det finns det inget underlag för. 

 

Dom allra flesta vill sina djur sitt bästa. Jag tror inte hundar och katter tänker "Nej tusan' inte torrfoder igen! Jag vill ha färskt kött från en nyfälld hjort" ungefär som vilda vargar äter.

Förhoppningsvis är dom flesta geckos folk har inte vildfångade, och har därmed inte provat på dess "naturliga diet", vilket ju kan vara svårt att imitera till fullo i fångeskap.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Vad för mat en art behöver sitter mycket djupare än vad för mat de föredrar eller "vill" ha. Det är mer fysiologiskt vad som behövs. Den "naturliga dieten" du nämner SunshineGeckos beöver inte handla exakt om vilka arter insekter de tar eller av vilken blomma de slickar nektar, utan mer om vilka näringsämnen och i vilka proportioner de behövs.
Fett och socker kommer till exempel alltid uppskattas eftersom det är energi.


Men det viktiga i diskussionen här är att den kommersiella pulvermaten är inte något som absolut behövs och inget djur kommer drabbas av MBD om det inte får sin dagliga dos Pangea eller CGD.
Mosa lite frukt, ge varierade kalkade insekter, ge bra UVB-ljus och allt kommer gå galant.

Vill även påpeka att jag inte är emot pulvermaten, jag använder den till mina djur, men jag är emot felaktiga påståenden om att den är livsnödvändig. 

/Andreas Calais

293
354
Dynamitella:

Ingen har påstått att de äter CGD i det vilda. Allt jag sa var att om de utfodras endast med insekter så kan de lätt utveckla MBD. Vilket är fakta, inte något påhitt som ni får det att låta som.

Vad jag menar är naturligtvis att det är betydligt svårare att tillgodose deras behov baserat på en ren insektsdiet eller fruktdiet. Det fungerar inte så enkelt och felfritt som ni framställer det. Jag har själv provat med olika dieter och har kommit fram till att 80% CGD, 10% insekter och 10% frukt + kalk och vitaminer verkar funka bra.

Geckos hamnar hela tiden i mindre kapabla händer, vilket är standard i ögonfransgeckohobbyn. Jag känner att jag MÅSTE rekommendera CGD som basföda för att köparna inte ska döda varenda gecko jag säljer.

För det gör dem. De tar död på mina bebisar som jag sålt. Sen får jag höra "ja den fick ju banan och mango och mjölmaskar och kalk", undra varför den blev helt krokig. Sätter jag dem på CGD direkt från början med tillsatta insekter och frukt så överlever ungarna och förblir friska.

Här har du ett exempel på en unge jag sålt som främst utfodrats med insekter.
Enligt ägaren syns inget fel på geckon. Enligt mig har den utvecklat MBD.

 

 

 


10
7
PetOutlet:
Var är den faktan?
Vem har forskat på det?
Vill läsa källan.
Kan du länka?
Många frågor blir det

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Det är fortfarande så Dynamitella, att MBD uppstår av följande:
- för lite kalcium i maten
- för mycket fosfor i maten
- för lite eller för mycket vitamin D3 i maten
- otillräcklig UVA- eller UVB-strålning.

Att rekomendera CGD eller liknande pulvermat är inte fel, men det är definitivt fel att behöva oroa sig för att ett djur inte äter CGD.



de Vosjoli P, Fast F, Repashy A, 2003. Rhacodactylus: The complete guide to their slection and care. Advanced Vision Inc., Vista, California, U.S.A.

www.peteducation.com/article.cfm?c=17+1796&aid=3581

www.petmd.com/reptile/conditions/musculoskeletal/c_rp_hyperparathyroidism


/Andreas Calais

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Om insekter skulle vara orsaken till MBD så skulle många reptiler lida av det :)

Den teorin håller liksom inte... MBD är kalkbrist! 

Och orsaken till det är precis den som Kakmonstret säger! 
Säger inte heller att CGD är dåligt... men de finns ju självklart andra alternativ!

MvH Alex


305
150
SunshineGeckos:
Anledningen till att jag skapade tråden var att jag vill fortsätta med det foder han är van med sen tidigare, och blir fundersam när han inte äter det här.
Men som någon sa så kanske han slickar i sig litegrann när jag inte ser. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild