Hur stark CHE?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

375
251
Doxster:
Hej igen!

Har planer på att bygga 150x60x60 terrarien, och tänkte värma dessa med keramiklampa. Hur stark bör man ha? Finns ju ett gäng olika sorter med olika styrkor.

Behöver dessa en speciell typ av sockel (tror jag det heter)?

488
203
David:
Behövs ju en keramisk sockel då de blir väldigt varma.

375
251
Doxster:
Okey, har du någon aning om wattantal?

27
14
Zappen:
Vilket watt-antal du behöver beror på vilket avstånd från ödlan som den kommer sitta, och vilken temperatur du försöker uppnå.

488
203
David:
Nej, jag vet inte. Men man bör ju koppla den till dimmer eller ännu hellre termostat.

375
251
Doxster:
Ingen ödla, ormar :)

Jag vill ha upp tempen till cirka 32C, sen är förhoppningen att jag inte ska behöva någon värme på kalla sidan. Jag hoppas att lampan ska kunna bränna upp kalla sidan från 22-23C till cirka 26C.

Termostat kommer givetvis finnas, tittar rätt mycket på habistat prime 2.

27
14
Zappen:
www.exo-terra.com/en/products/ceramic_heater.php

Här har du en länk till Exo terra's CHE, som visar vilka temperaturer som ges vid olika watt och avstånd.
Tänk bara på att CHE's blir extremt varma, så du behöver en keramisk sockel till den som nämnts, och ett skydd runt själva CHE'n så inte ormarna kan komma åt den.

375
251
Doxster:
Enligt den där så kommer ju inte ens en 250W lampa upp i 32C på 50cm avstånd. Känns lite märkligt?

Undrar om det skiljer sig mellan märkena.

27
14
Zappen:
Ja de e ju inte effektiva inte, förlorar mycket värme fort, blir bara extremt varmt i närheten av dom. Drar mycket ström gör dom också. Så om du nu absolut måste ha värme ovanifrån så skulle ja rekommendera å använda dig av en värmepanel istället. 

375
251
Doxster:
Jag tror värme ovanifrån är det enda lämpliga när man kommer upp i den storleken av terrarie. Synd att värmepaneler är så satans dyra... Men å andra sidan, 1000W 24/7 tuggar i sig en del pengar det med.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild