Skötselråd för dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
2
morrhoppan:
Hej! 

Mitt bonusbarn ska få en dvärgskäggagam och jag skulle bli tacksam för skötselråd! Hur ofta ska buren städas, hur ofta ska de äta och behöver de vitaminer och kalk? Jag har läst på om skäggagamer men det är lite oklart om de råden även gäller dvärgvarianten.

tacksam för svar! 


1159
626
Temla:
Samma skötsel som för vanlig skäggagam. 

7
2
morrhoppan:
Tack för snabbt svar! När jag frågade bonusen fick jag nämligen till svar att man aldrig behöver göra rent buren och att de äter en gång i veckan. Känns som att han behöver läsa på lite :) 

Lever de lika länge som de stora förresten? 

1159
626
Temla:
morrhoppan skrev:
Tack för snabbt svar! När jag frågade bonusen fick jag nämligen till svar att man aldrig behöver göra rent buren och att de äter en gång i veckan. Känns som att han behöver läsa på lite :) 

Lever de lika länge som de stora förresten? 



Ojdå! Trodde sonen månne att det var en uppstoppad ödla? skratt 
Någon annan får svara på livslängden.. är osäker på det då jag aldrig haft dvärgskäggisar själv. Tala om för sonen att om han ska ha en skäggis får han städa stora högar bajs VARJE DAG (hehe) för annars kommer det stinka i hela rummet och skäggisen riskerar bli sjuk om det får ligga kvar. Dessutom verkar många skäggisar hata att vara i närheten av sin egen avföring.

7
2
morrhoppan:
Haha ja du förstår ju att jag blev lite skeptisk när jag hörde det skötselrådet ;) jag känner att någon (jag) måste förklara att det ändå är en del jobb att ha ett husdjur...

Tack för hjälpen!

146
85
Lovet:
Dom blir upp till 20 år enligt HC :)


7
2
morrhoppan:
Oj! 5 år har jag hört för dvärgvarianten...var ju lite skillnad :p 

1159
626
Temla:
morrhoppan skrev:
Oj! 5 år har jag hört för dvärgvarianten...var ju lite skillnad :p 


Reptiler har en förmåga att leva länge och mår inte bra av att flyttas och byta miljö -  så desto viktigare att tänka igenom ordentligt innan köp. Speciellt om man köper till barn som har en förmåga att "tröttna" när andra intressen dyker upp senare i livet. :) Chansen är stor att det kan bli din ödla och ditt ansvar i slutänden. :) 

7
2
morrhoppan:
Jag håller med! Han har tröttnat på sitt andra husdjur så personligen tycker jag inte att han ska ha djur över huvud taget. Problemet är att det är hos sin mamma han ska få den så jag har tyvärr inte så mycket att säga till om. Därför tänkte jag försöka ge honom en realistisk bild av vad det innebär att ha en ödla.
Hans storebror hade tidigare en ödla som han tröttnade på. Då slog mamman ihjäl den. Man undrar ju vad det blir av barn som växer upp med såna värderingar...

1159
626
Temla:
morrhoppan skrev:
Jag håller med! Han har tröttnat på sitt andra husdjur så personligen tycker jag inte att han ska ha djur över huvud taget. Problemet är att det är hos sin mamma han ska få den så jag har tyvärr inte så mycket att säga till om. Därför tänkte jag försöka ge honom en realistisk bild av vad det innebär att ha en ödla.
Hans storebror hade tidigare en ödla som han tröttnade på. Då slog mamman ihjäl den. Man undrar ju vad det blir av barn som växer upp med såna värderingar...



:( Det är ju förfärligt! Tycker du ska försöka AVRÅDA familjen från att skaffa fler djur. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild