Kp med itrriterade mag-fjäll..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

62
73
JohannaT:
Jag märkte att han hade ömsat inatt och inte helt utan bara i slamsor. Så jag stoppade honom i en fuktlåda så att resten skulle trilla av, och då märkte jag det här.... Det är som att mer har åkt av än vad som borde...? Eller kan han ha brännt sig..? Just nu ligger han i fuktlådan och jag håller på att se över hans terrarium för att kunna mäta temperaturer och ändra vad som kan vara fel. Men vad tror ni? 

Medlem i SHF
537
749
Patch:

bukröta ser det ut som :( 

Ormar kan få det av att ligga på för blöta underlag


62
73
JohannaT:
Helvette! :/ jaha... Är det veterinären nästa då..?
Jag som trodde att han hade haft det för torrt eftersom han inte har ömsat helt och hållet..
dessutom har jag använt tidningspapper som bottenmaterial och bytt så fort han har gjort något, så jag undrar hur det har kunnat bli för smutsigt...?

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Kör den torrare än vända 

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Fick det på en nilvaransunge för många år sen när jag hade flis där i... den dog tyvärr av det

Men håll den på torrt bottenmaterial ett tag och se om de går tillbax


62
73
JohannaT:
Nu har jag iallafall decinficerat hela terrariet, tagit ut alla organiska saker och lagt i nytt tidningspapper och en stor skål med vatten (så att det bli bra luftfuktighet utan att jag behöver spraya vatten tänker jag...) och så får jag kanske åka och köpa jodopax så jag kan tvätta honom också..

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Säkert bara jag, men hur ser ormen ut ? Bukfjälken brukar ju vara konvexa men här buktar de ju in i mitten liksom... o i övre delen av bilden ser ju ormen tjock ut men smalnar av kraftigt vilket får mig att  tänka på nymatad eller förstoppning... Eller så är det bara bilden som spelar mig ett spratt...

Hur som helst - bukröta... Kontakta en veterinär så får du säkert nåt att smeta på och påskynda läkandet. Ju snabbare ormen blir frisk, desto snyggare resultat på buken.


Henke :)

135
130
Hellemar:
Tjabba igen...

Glodde lite i FASS Vet på både Virkon och Jodopax och båda är avregistrerade läkemedel så jag skulle definitivt kontakta en veterinär för att få bästa aktuella läkemedel till ormen :)


Henke :) 

229
124
CJBReptiles:
Jag tycker att den ser lite röd ut på buken, men det kan dem ju göra när dem nyss har ömsat. 
Jag tycker att det ser ut som att det rödare partiet är nyömsat och att ömset sitter kvar på resterande delar av buken.
Bukröta ser det inte ut som vid en snabb titt enligt mig. 

Låt ormen bada i 20 min och försök att pilla bort ömset med nageln. Börja närmast huvudet och dra med dig ömset längs med fjällen. Är du stadig på handen och har bra syn så kan du använda en pincett för att få lös första bitarna. Och ha bra ljus.

Skulle det visa sig att det inte är ömsrester kvar så kan du köpa klorhexedin och bomullspads.
Dränk padsen och tvätta hela buken på ormen.
Blir det inte bättre efter 1-2 veckor så får du uppsöka vetrinär och börja behandling med baytril.
Men antibiotika är alltid sista utvägen.

Hoppas att det går bra för er.

229
124
CJBReptiles:
Hur gick det med ormen?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild