Största ormen på forumet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Manhood:
Hej,

Helt ny på forumet och läst runt en massa olika trådar angående pyton med flera, riktigt imponerande djur. Har tyvärr en fru som totalvägrar ormar så jag får väl drömma mig vidare genom att kolla på era fina bilder :)
Fick mig att tänka på hur stora ormar privatpersoner i Sverige har hemma och vad som är möjligt att hantera?

Hur stora ormar finns det i Sverige? Har sett giganten på Kolmården så jag kan tänka mig vilket platsbehov man behöver om man får upp sin pyton till liknande storlek.

Mvh

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Geisha som bor på Tropicarium är mycket imponerande!
Mina nätisar är inte fullt lika imponerande, men helt okej stora ändå. De är runt 4,5 meter långa nu.

/Andreas Calais

2966
1645
Hoggaforfan:

Osäker hur lång vår tiger är men hon vägde 58kg förra året

Blekinge Exotisk Värld menar jag.


741
681
Binks:
På föreläsningen av Romulus Whitaker var de en snubbe som visade en bild när han står och håller i "svansen" på en nätpyton (gissar jag på) och resten av ormen försvinner ur bilden efter golvet.
Kan nog vara bland de största jag sett men tror han inte har den kvar, minns inte namnet på den, eller vart den tagit vägen..

Hmm kanske skulle göra lite forskningar på de?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Inte bara pytonormar som kan klassas som jätteormar, boasläktet har ju också en gigant :) Grön anakonda (Eunectes murinus). Ville bara flika in med lite information..

953
1840
peter54:
Intressant tråd. Själv har jag genom åren stött på elaka jättar många gånger och själv haft en nätpyton på 4,5 meter (1978) med tvivelaktigt humör. Idag väljer jag definitivt bort alla djur som medför risker, så inga fler jätteormar för min del, vare sig pyton- eller boaarter, men jag skulle också vilja veta om det finns några riktigt stora i privat ägo.

Jag kan i min språkfunktion här på Terraiedjur, flika in att orden "pyton" och "boa" på svenska heter likadant både i ental och flertal. Uttrycket "pytons" finns alltså inte på svenska. Jag gissar att det handlar om en försvenskning av engelskans "pythons". Det ska alltså vara, för att ta ett par exempel; "en pyton och/eller fem pyton", "en boa och/eller fem boa". Vill man inte skriva så av någon anledning när det handlar om flera, få man lägga ihop det med "ormar" till pytonormar och boaormar. :)

488
203
David:
Geisha på tropiskarum har ju varit i privat ägo fram till för nåt år sen.
Ni som har riktigt stora ormar hemma kan inte bara skriva det, bildbevis är ett krav:)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

David skrev:
Ni som har riktigt stora ormar hemma kan inte bara skriva det, bildbevis är ett krav:)


Det klokaste som skrivits i tråden hittils... 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild