Terrarie bygge, Tillräckligt med ventilation

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:

Jag håller på med ett nytt terrariebygge.
Men nu till ventilationen, Jag har gjort ett hål på varje sida i ca 7,5cm i diameter och har båtventiler som jag ska sätta utanpå. Tror ni det behövs mer ventilation(Hålet längst ner till vänster är inte utsågat ännu på bilden)?

Terrariumen är 80 x 60 cm och 40 cm höga.


2966
1645
Hoggaforfan:
Vilket klimat?

För regnskog skulle du behöva ett hål på arean 112 cm2 in och detsamma ut om jag räknar rätt, dubbelkolla gärna med Peter54. Du har 44 cm2 nu.
Jag hade rekommenderat dig att du sågar neråt för inhålet och uppåt för uthålet. In bör ligga i mittenhöjd och ut, strax under taket.

190
13
hambergaren:
Det är för majsormar och kungspyton så kommer inte vara regnskog.
Jo jag har gjort ett hål på mitten och ett hål högre upp på mina tidigare byggen, vilket fungerat bra.
Jag hade tänkt först att även göra ett hål längst upp i bak på dessa terrarierna, sådärför hamnade sido hålen i samma höjd. Men blev fundersam nu efter om det kanske blir för mycket ventilation.

2966
1645
Hoggaforfan:
Torrare så blir det större ventilation, upp till 168cm2 för ingång och sen lika mycket ut. Så du har för lite ventilation även för den typen.

De ormarna hamnar väl någonstans i mitten tror jag om jag inte tänker på fel art. Typ skog. 
Så runt 145cm2 per hål borde vara lagom

190
13
hambergaren:
okej tack! Då ska jag fixa mer ventilation :)

190
13
hambergaren:
Föresten är det dåligt att ha ventilationen i fram nertill?

2966
1645
Hoggaforfan:
Det ska tydligen bli eller risk för drag om jag minns rätt, är Peter54 som experimenterat fram det. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild