B smithi sling ( mexican red knee) med dåliga matvanor efter öms?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
2
Jakob1234tarantula:
Hej det är så att jag för inte så länge sedan skaffade mig en b. Smithi (mexican red knee) sling. Köpte den nån gång den 22 december 2014 och den ömsade kort därefter den 1 februari 2015. Därefter väntade jag en vecka på att dens gaddar skulle hårdna men den brydde sig inte ens om mjölmasken.
jag trodde att det bara var tillfälligt men efter en veckas desperata matförsök så dissade den mjölmaskarna och baby syrsorna igen. Och det är nu jag burjar bli lite orolig att den inte ska få nog med mat, samt så är dens abdomen (bakdel) ganska så liten. Jag sprayar en gång i veckan i en del av burken jag har den i, tempen ligger på ca 21-22 grader celsius, i burken finns ett ca 1,5 cm djupt botten material av torr exoterra plantation soil och en liten bit toa rulle så att den får lov att gömma sig. Dens gaddar har hårdnat och blivit svarta, det har jag sett.

Så, tar det tid för spindlar att bli "hungriga" efter ömsning, eller är det något jag gjort fel?

** kan lägga till att jag bytte burk för honom ca en vecka efter att han ömsade (10 februari 2015) den var lite för stor och bottenmaterialet aldelles för fuktigt. Maten har varit lite större en hans abdomen( bakdel)**

444
153
jpson67:
Se till att den har vatten bara


11
2
Jakob1234tarantula:
jpson67 skrev:
Se till att den har vatten bara


Ok tack för svar, är ganska ny i hobbyn

1275
1724
Falk:

Stressa den inte med mat utan prova 1-2ggr i veckan.

Däremot så kan du öka substrat mängden då man aldrig kan ha förmycket djup till marklevande arter


85
88
AniMaL:
Råder dig, precis som Falk säger, att öka bottensubstratets djup ordentligt, minst 10 cm djupt, gärna mer till marklevande arter . Sen är det rätt kallt med så låg värme som du beskriver till en B.smithi . Minst 25 grader borde den ha, även mer funkar . Men minst 25 grader iaf . Är en spindel nedkyld / går för kallt så saktas metabolismen in och hela matsmältnings systemet blir slöare och de äter då betydligt mer sällan . Samt att de blir betydligt mer inaktiva i kyla och tills sist kan de även dö. Speciellt slings är betydligt mer känsliga än adulta individer .
så mina råd är, mer värme, djupare Substrat, högre fuktighet (ska inte va helt torrt men inte heller fuktigt) fukta lite lagom lätt då och då så där inte är snustorrt .
sen låt den vänja sig och komma till ro minst en vecka och prova sedan igen att mata så ska det säkert gå bra med din spindel :)
Lycka till ! 

11
2
Jakob1234tarantula:
AniMaL skrev:
Råder dig, precis som Falk säger, att öka bottensubstratets djup ordentligt, minst 10 cm djupt, gärna mer till marklevande arter . Sen är det rätt kallt med så låg värme som du beskriver till en B.smithi . Minst 25 grader borde den ha, även mer funkar . Men minst 25 grader iaf . Är en spindel nedkyld / går för kallt så saktas metabolismen in och hela matsmältnings systemet blir slöare och de äter då betydligt mer sällan . Samt att de blir betydligt mer inaktiva i kyla och tills sist kan de även dö. Speciellt slings är betydligt mer känsliga än adulta individer .
så mina råd är, mer värme, djupare Substrat, högre fuktighet (ska inte va helt torrt men inte heller fuktigt) fukta lite lagom lätt då och då så där inte är snustorrt .
sen låt den vänja sig och komma till ro minst en vecka och prova sedan igen att mata så ska det säkert gå bra med din spindel :)
Lycka till ! 


Tack! ska ändra dessa brister nu, tack för visat intresse!

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
De brukar ju inte äta fören de "hårdnat" efter att ha ömsat. De brukar vara hungriga efter ömsningen när de väl har "hårdnat".

85
88
AniMaL:
Ingen fara, bara kul att kunna hjälpa till :) 

11
2
Jakob1234tarantula:
Hej igen, kan jag för att få upp värmen för slingen, sätta en lten värmematta i närheten för att värma upp luften? Kanske 10 cm ifrån? Kanske en liten dum fråga.

239
197
Danpss:
Då är det bättre att sätta den på ena terrarie väggen, inte under för då kan spindeln inte gräva ner sig för att undvika värmen!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild