Matstrejkande Anolis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

56
12
Komodo:

Hej! Köpte för tre veckor sedan en Anolis Allisoni och i affären sa säljaren att den förmodligen inte skulle vilja äta på ungefär 7-10 dagar. Den började äta efter två dagar och då endast två väldigt små kackerlackor som jag placerade framför näsan på honom. Han har sedan dess endast ätit 4 små kackerlackor som bara av ren slump råkat gå förbi hans näsa vid matning i terrariet när han suttit på sin solplats. Den senaste veckan har han helt matvägrat både när jag placerat små kackerlackor framför honom och när jag placerat de tillsammans med mjölmaskar i en liten matskål som han helt ignorerar. Vad gör jag för fel? :(

Bör nämna att han annars är mycket aktiv som ständigt utforskar terrariet och sätter sig på nya solplatser.


1159
625
Temla:
Just de där 2 hanarna var aldrig särskilt stora i maten.
Du gör helt rätt. Erbjud varierande föda, helst i en skål som du ställer på samma ställe. Pudra med rent kalcium, ca varannan vecka pudras med kalcium +D3 och varannan vecka med multivitamin.  Han vet var maten finns om han är hungrig. Trots att de båda aldrig var stora i maten så har han som du ser blivit stor och fin iallafall så på något sätt får han i sig det han behöver. :) Håll inte på och försök trigga och truga honom att äta, det blir han bara stressad av tror jag. Om du ger mjölmask ibland, välj de vita (nyömsade) så han inte får ont i magen. 

Har du provat släppa in en liten lös syrsa i terrariet? Kanske han vill jaga? 

Kul att han är aktiv! :) Vad har du för lampor?

Hur många solplatser har du i terrariet? skratt 

56
12
Komodo:

Temla skrev:
Just de där 2 hanarna var aldrig särskilt stora i maten.
Du gör helt rätt. Erbjud varierande föda, helst i en skål som du ställer på samma ställe. Pudra med rent kalcium, ca varannan vecka pudras med kalcium +D3 och varannan vecka med multivitamin.  Han vet var maten finns om han är hungrig. Trots att de båda aldrig var stora i maten så har han som du ser blivit stor och fin iallafall så på något sätt får han i sig det han behöver. :) Håll inte på och försök trigga och truga honom att äta, det blir han bara stressad av tror jag. Om du ger mjölmask ibland, välj de vita (nyömsade) så han inte får ont i magen. 

Har du provat släppa in en liten lös syrsa i terrariet? Kanske han vill jaga? 

Kul att han är aktiv! :) Vad har du för lampor?

Hur många solplatser har du i terrariet? skratt 


Tack så mycket för informationen! :D

Har inte testat med syrsor än men ska köpa några imorrn och multivitamin

Jag har bara en solplats i terrariet men jag menar att han inte bara sitter stilla på samma ställe hela tiden :)

Lampan är en Exo-Terra 50w Intense basking spot.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild