Leopardgecko i sand?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

23
12
fridooh:
Det här har säkert diskuterats förut, men jag har gått tillbaka några sidor och inte hittat något.
Jag köpte precis två leopard geckos, super nöjd! De bor i ett terrarium med sand. Jag la upp en bild på ett internationellt forum och responsen var väldigt blandad. Några påstår att sand är livsfarligt för ödlorna, medans andra påstår att deras ödlor har sand och det är inga problem.

Så, vad tycker ni? Sand eller inte sand? Vad kan man ha istället?

235
155
Brokensynapse:
När jag hade leopardgecko så använde jag sand och sedan matade jag för hand eller i skål. 

347
220
Newton:

fridooh skrev:
Det här har säkert diskuterats förut, men jag har gått tillbaka några sidor och inte hittat något.
Jag köpte precis två leopard geckos, super nöjd! De bor i ett terrarium med sand. Jag la upp en bild på ett internationellt forum och responsen var väldigt blandad. Några påstår att sand är livsfarligt för ödlorna, medans andra påstår att deras ödlor har sand och det är inga problem.

Så, vad tycker ni? Sand eller inte sand? Vad kan man ha istället?


 

Vissa geckos äter ju sanden, men så som jag ser det måste det bero på något.
Mina käkar inte sand, och så.. Nu bor de inte i sådan sand som man köper i det naturliga, men jag har sand och stenplattor i botten..

Tror det har med mer att göra hur dina geckos mår och tas om han, snarare än att det är mer regel att de käkar.

Men vissa har torv, eller stelnad kattsand till sina geckos


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Sand eller sandblandning skulle jag kört på :) jag skulle ha blandat med lite torv men finns många möjligheter! 

23
12
fridooh:
Ok, jag litar på det då!

Uppfödaren, där jag köpte dem, sa att han också använde sand och det var inga problem, men jag har sett massa hemska bilder på nätet där ödlorna har svullna magar från sanden de äter :(

Jag får hålla ett öga på dem så att de inte äter sanden helt enkelt :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Äter dom sanden är det något annat som är fel skulle jag säga :) Aldrig fattat det där med att djuren skulle äta av bottenmaterialet faktiskt, många säger dom har problem med det, både till ödlor & ormar. Men som sagt då är det nåt annat i terrariet som inte stämmer anser jag :) 

Lycka till!


2966
1645
Hoggaforfan:
Finns en del djur, främst fåglar tror jag, som äter grus och sten för det hjälper dem att smälta maten.
Om det har någon som helst relevans för dessa ödlor vet jag inte.

23
12
fridooh:
Jag har hört att även leopardgeckos sväljer sand för den anledningen.

Det är så svårt att veta nu för tiden.. Man hittar information överallt, men svårt att veta vilka som egentligen vet vad de snackar om. Vissa hemsidor hävdar att det är livsfarligt med sand, de som använder sand är djurplågare etc, medan andra säger att det inte är några problem alls. Känner mig fortfarande ganska delad. Ska nog fråga på djuraffären vad de tycker att man ska ha istället för sand. Geckons hälsa är trots allt viktigast :)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Butiken kommer ju troligen säga sand då dom vill lura på dig att köpa en dyr säck med sand som har en ödla på förpackningen. Men sand (vilken som helst, ta från ett sandtag är helt gratis och funkar utmärkt) blandat med lite torv blir lite stabilare, och som någon skrev tidigare stenplattor funkar ju bra. 
Jag vill minnas att jag läste på forumet någon teori om att dom äter sanden för att det saknar någon mineral eller liknande i deras kost men använder man ett bra kalcium pulver så bör inte det vara problemet. 
Miner-all är bra och vet flera som använder sig av det. Det är inget VITAMIN pulver det behöver man tillsätta en gång i veckan eller vad det står på den burken 
www.herperschoise.se/product.html/miner-all-1?category_id=37

1159
625
Temla:
[quote=tenebrosa] Butiken kommer ju troligen säga sand då dom vill lura på dig att köpa en dyr säck med sand som har en ödla på förpackningen. [/quote=tenebrosa]


Eller ännu värre, lurar på kunden Kalci-sand även fast alla numera borde veta att den är direkt skadlig att förtära då den innehåller dåligt kalcium som förstör djurens naturliga bakterieflora i magen. Förstår inte varför seriösa butiker fortsätter att sälja skiten överhuvudtaget.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild