Myror i massor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

356
177
krypet:

Ett nytt intresse i mitt liv är myror - de är riktigt roliga, tar inte så mycket plast och går faktiskt att hitta ute. I somras passade jag på när de hade svärmat och samlade in några myrdrottningar. Här är en snygging - en Camponotusart (en hästmyra alltså) som jag egentligen inte får ha hemma, men men... Bilder på myror lyckas jag inte så bra med, de är för små, men hellre en halvtaskig bild än ingen bild.

 

 

Minst lika roligt som myrorna själva är att fundera på hur man kan konstruera myrbon.

 

Får man tipsa om andra internetsidor? Om du vill läsa mer om myror är det myrstaden du ska kolla in!

www.myrstaden.se


356
177
krypet:

Det är ju inte säsong för att leta myror nu, det får man göra på sommaren när de svärmar, men då kan det ju passa att bygga bok och annat.

Jag håller på att lära mig bygga myrbon av lättbetong, det ska vara ett bra material som är lätt att arbeta i och som fungerar bra till myrorna med.

 


44
1
snakybite:

Myror verkar vara intressanta. Men jag tror jag håller mig till spindlar.


63
4
Majvor:

får man plocka myror hursom?


356
177
krypet:

Vad jag vet säger lagen att man inte får hålla vilda svenska ryggradsdjur i fångenskap (möjligen fiskar). För ryggradslösa djur, som myror,  finns inga regler som säger att det inte är tillåtet att samla in dem (så länge de inte är skyddade för att det är en hotad art).

Man kan nog inte samla in hur som, inte i ett naturreservat eller så, men annars är det OK så vitt jag vet. Jag har dessutom egen mark att samla dem på, så jag är lite extra gynnad. Det gör det hela lättare tycker jag.


Jag tycker personligen inte att det är OK att riva sönder ett fungerande myrsamhälle för att försöka hitta en drottning. För det första dör samhället om det blir av med sin drottning, för det andra är det bara vandalisering - det är mer eller mindre omöjligt att få fatt i drottningar då de ofta finns långt ner i marken.

Jag tycker (precis lika personligen) att det är OK att ta drottningar som ännu inte hunnit grunda ett nytt samhälle. När de svärmar så finns det hur många som helst. De flesta kommer ändå inte att överleva, utan bli mat åt andra. Då tycker jag det kan vara OK att ta in några.

Jag tror det finns många åsikter kring detta, men vad jag vet är lagstiftningen inget hinder för att samla vanliga myror.

 


356
177
krypet:

Nu har jag beställt myror och myrprylar från Tyskland. Myrorna kom förra veckan innan det blev så illa kallt. Jag har packat upp paket två veckor i rad - visst måste det förresten heta djurafton, inte julafton?

Stort paket med fem myrbon (formikarier kallas det) och lite provrör från Antstore.

Här är en bild på hur det såg ut när jag öppnade paketet.

Starterkit för Messor barbarus, en riktigt cool myra med rejält stora arbetare.

Myrorna köpte jag från ett annat ställe, World of Ants.


158
19
Johanon:

Myror har jag alltid sett som "tråkiga" fram tills jag såg denna tråden :)

Ska bli intresant att följa, för du kommer väl lägga upp mer bilder?

 

mvh


356
177
krypet:

Det är klart det kommer fler bilder - fast det är svårt att få bra bilder på myror. De är små, kvicka och ofta bakom glas. Kameran i min mobil är rätt vass, men vill gärna ställa skärpan på glaset.


En sak som är rolig med många arter är att de är framme på dagen så att man ser dem.

Gillar man att bygga och fixa så finns det givetvis hur många roliga projekt som helst när man ska bygga myrbon. Ytong är ett perfekt material till det - myrorna trivs och det är billigt. Sedan gäller det att koppla ihop med slangar, fixa arena där de kan leta mat osv osv Det har jag tyckt är roligt, så det var inte därför jag köpte grejor nu. Det handlade mest om att ha en "snyggbo" för att kunna visa myror för andra och få dem intresserade (det verkar ju kunna fungera).

 Här är en bild på en kultur som har hamnat hos mig av en slump. Den följde med när jag samlade löv och ved till mina skalbaggslarver. Jag såg dem och la i ett provrör i kassen med löv och glömde av det. I provröet är det vatten och en hårdpackad tuss med bomull som släpper ut lagom med fukt. Kassen har stått i min ouppvärmda ladugård - myror ät tåliga djur! Vissa kan leva hela sitt liv i en tunn gren och överrleva massvis med minusgrader.

 


102
1
dragster:

Tufft!! Varför får man inte ha hästmyror? 


356
177
krypet:

Får du inte? För vem då?



Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild