Bra orm till medium-nybörjare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

133
30
Avipt:
Jag har länge funderat på att skaffa en större ödla, gå upp ett steg i svårighetsgrad. Har just nu Leachianus och lite andra Rhachy-geckos, plus en skäggis (som inte är min) Men sedan tänkte jag, fan man kanske skulle ge sig in i ormvärlden och har kikat runt lite. Majsorm tilltalar mig inte så värst mycket, inget fel med dom så, men faller mig inte riktigt i smaken.
Sedan tittade jag på kungspyton, dom verkar ju inte bli megastora som andra.
Finns det andra bra exempel?
Som sagt inte ny på reptiler, men ny på ormar :)

Vad tycker ni som har ormar att ormar har som inte ödlor har? :)

590
365
SweBoa:
Råttsnokar (gul), tjursnok.

590
365
SweBoa:
Boa constrictor, fast dom kräver plats och lite mer kunskap.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Har du läst mitt skötselråd? Om inte är det ett tips :) 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=m_spilota_harrisoni


133
30
Avipt:
Jonas_ skrev:
Har du läst mitt skötselråd? Om inte är det ett tips :) 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=m_spilota_harrisoni




Nepp, bara kollat igenom Boa och Pyton, men ska kolla nu :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Philodryas baroni
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=h_nasicus

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Avipt skrev:



Nepp bara kolalt egenom Boa å Python men ska kolla nu :)


Har du kollat igenom alla i pytonsläktet, har du läst det då det är skrivet om Irian jaya rutpyton ;) 

Enjoy! 


1662
779
fluffis:
Kul att du vill börja med ormar! :) Vad ormar har som inte ödlor har har jag ingen aning om eftersom jag aldrig varit intresserad av ödlor, men jag gillar ormars slingriga kroppar och rörelser :)

Vad gillar du för typ av ormar? Långa, korta, slanka, tjocka, färgglada, klättrande,  nattaktiva... ? Gillar du bastanta ormar som ändå inte behöver så mycket plats så kan Kungspyton vara något för dig. Annars finns det en massa andra. Strumpebandssnok, rosenboa, bambusnok, kungs- och mjölksnok och så måste jag förstås nämna mina egna favoriter: de lättskötta och ofta aktiva svarta råttsnokarna :)

Det finns även en hel del andra trådar på temat "vilken orm ska jag skaffa?" :)

488
203
David:
Det finns ju ofta en del praktiska saker som gör att man kanske väljer bort att ha vissa ormar. Kan vara deras storlek, gift, speciella krav på miljö/foder osv...
Annars brukar det helt enkelt vara så att man fastnar för vissa sorter, kanske utan någon större anledning.


953
1840
peter54:
Jag är Lampropeltisägare och har i huvudsak sysslat med sådana de senaste 35 åren. Släktet Lampropeltis (kungssnokar) omfattar nio arter och 50 underarter ungefär (det beror lite på vilken taxonomisk skola man väljer att lyssna på). Där finns rena regnskogsvarianter, skogslevande, stäpp, öken, det finns arter som lever på mycket hög höjd, uppåt 2700 m ö h och andra som lever vid havsnivån. Där finns sådana som blir ganska stora, +2 meter och andra som inte blir stora alls, runt 40-50 cm. De flesta är lättskötta och mycket vackra att se på. Majoriteten är skymnings- och gryningsjägare, men där finns ett par arter som är dagaktiva.

På frågan vad ormar har som inte ödlor har, kan jag inte ge ett rakt svar, men generellt sett så kräver ödlor mycket mer skötsel än vad ormar gör, så för mig som inte är hemma alla dagar i veckan, är ormar det självklara valet :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild