Uppfödning av vattensköldpadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

23
12
fridooh:
Hur kommer det sig egentligen att det inte finns några uppfödare av vattensköldpadda i Sverige? Jag har letat och inte hittat någon alls!

Jag har länge funderat på att föda upp Reeves Kärrsköldpadda, inte för att göra en vinst utan för att det är så himla roligt :) 

2966
1645
Hoggaforfan:
Vattensköldpaddor var ju populärt ett tag men sen dog intresset ut. Jag vet inte om det inte var så kul djur, jobbigt med vatten och så. Landlevande sköldpaddor har man ju mer utbyte av tror jag samt att de blev mer lättillgängliga så då sökte sig folk dit.

593
551
Redfoot:
fridooh skrev:
Hur kommer det sig egentligen att det inte finns några uppfödare av vattensköldpadda i Sverige? Jag har letat och inte hittat någon alls!

Jag har länge funderat på att föda upp Reeves Kärrsköldpadda, inte för att göra en vinst utan för att det är så himla roligt :) 

Tänk dig för innan du hoppar på ett sådant projekt, dessa djur skänks bort i parti och minut på ex Blocket. Detta är den anledning till att ingen föder upp dessa djur här i Sverige. De djur som ingen vill ha hamnar ofta i en damm eller närmaste vattendrag där de utgör en fara för inhemska arter. 
Har du en ovanlig art eller kanske någon art av mysk så kanske det skulle funka men jag tvivlar. Att behålla en eller någon unge själv är ju ganska kul men där ska du definitivt sätta stopp.
/R

23
12
fridooh:
Men vart får alla sina vattensköldpaddor ifrån? Importeras de?
Jag vill iallafall försöka få en kull och se hur det går med försäljning, annars behåller jag ungarna.

Hur kommer det sig att just vattensköldpaddor är så oönskade djur? De är ju så härliga. Kanske beror på att de som skaffar sköldpaddor inte inser hur mycket jobb det är..

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag tycker också du verkligen ska fundera både en, två & tre gånger innan du börjar avla på dina vattensköldpaddor. Tyvärr skänks eller dumpas enormt många djur bort då det inte går att hitta ägare till alla :/ Gäller verkligen att känna sin marknad om man ska ta fram små ungar som kommer leva en väldans massa år framöver, absolut inget påhopp eller så, så ta inte illa upp av mina råd :)

När jag arbetade i zoo-butik för nåt år sedan ringde människor varje vecka, ofta flera samtal i veckan & försökte sälja eller ofta skänka bort vattensköldpaddor, eller frågade vart man kan lämna dom, men alla djurparker & större terrarium tar inte längre emot dessa djur då deras besättningar ofta är överfulla av upphittade eller djur dom fått till skänks. Det är faktiskt ett stort problem med vattensköldpaddor, väldigt tråkigt kan jag tycka :( 

Sen att behålla alla ungar själv tror jag inte är någon bra lösning (bara min åsikt) då dom lever väldigt många år & kräver stora ytor, speciellt om man har många paddor. Men har man möjligheten till det finns ju inget som hindrar en.. 

Men som sagt, tänk verkligen igenom situationen INNAN du väljer att avla på vattensköldpaddor! 

Och ta inte illa upp :) Det här är mina personliga åsikter men det är så verkligheten ser ut för många av dessa arter. 

Jag tror som du att väldigt många inte inser vilket jobb det är med små söta vattensköldpaddor som sen växer upp och blir stora & kräver mycket av sina ägare..


1662
779
fluffis:
fridooh skrev:
Men vart får alla sina vattensköldpaddor ifrån? Importeras de?
Jag vill iallafall försöka få en kull och se hur det går med försäljning, annars behåller jag ungarna.

Hur kommer det sig att just vattensköldpaddor är så oönskade djur? De är ju så härliga. Kanske beror på att de som skaffar sköldpaddor inte inser hur mycket jobb det är..


Sköldpaddor är inte riktigt mitt område men lever de inte väldigt länge? Jag tror mer att det beror på det, inte på att de är oönskade.

Om vi drar en parallell till de välkända majsormarna så blir de ungefär 20 år gamla. Dessvärre tror jag inte än så länge att jag har hört talas om någon som har behållt sin majsorm från den var liten parvel till den dött av hög ålder. Små gulliga majsormar går ofta att sälja även om det är väldigt trögt på marknaden just nu men vem tar hand om de äldre ormarna som ingen längre vill ha?

Jag tror att det kan vara likadant med sköldpaddor, de vuxna som folk har tröttnat på är det ingen som vill ha. Min åsikt är att vi människor måste lära oss att ta hand om de vuxna djuren först och främst och se till så att alla har hem och att helst inga skänks bort, innan vi kan ge oss in på uppfödning av samma djur.

23
12
fridooh:
Oj, är det verkligen så illa? Kanske inte borde avla dem då.. Jag vill inte bidra till att sköldpaddorna blir oönskade och utslängda. Synd att det är så, de är väldigt fina husdjur egentligen. 

Är det så här med alla vattensköldpaddor, eller finns det arter som inte är lika "oönskade"? :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Vattensköldpaddor är väl egentligen inte min grejj heller men lite kunskap har man snappat upp genom åren :) Dom allra flesta arter blir minst 25-30år.. minst! Men att dom blir äldre än så är inte alls ovanligt.

Som svar på fluffis fråga angående hur länge dom lever :) 


456
200
isdrake:
Jag skulle satsa på någon ovanlig, helst också väldigt liten art om jag vore du. Då känns det som förusättningarna att kunna sälja ungarna till bra hem ökar markant. Det finns ingen anledning att föda upp arter som folk har svårt att skänka bort. 

295
270
barkskog:
Jag tror att det inte är så lätt att få ungar av vattensköldpaddor i ett akvarium som de flesta tyvärr har sina vattensköldpaddor i. Större förutsättningar i en anläggning som på bilden.
I större anläggningar i välskötta djurparker föds det vattensköldpaddor naturligt.

Vattensköldpaddsungar föds upp kommersiellt i stora farmer i Asien och är billiga i inköp.
Att det finns många vattensköldpaddor som köparna inte vill behålla beror nog på att det fungerar med en liten vattensköldpadda i ett litet akvarium men att när sköldpaddan växer kostar det en hel del kunskap, pengar, yta och jobb för att skapa en miljö som en vattensköldpadda trivs i.


Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild