Vad är detta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
0
svilenius:
en bekant till mig är i Thailand och la nyligen upp en bild på en orm. Är det någon som vet vad detta är? Hon beskriver den som att den har röd/orange nacke och kan höra halsen väldigt platt. 
Den ska tydligen likna denna 

139
363
Dwarfmonitors:

Väldigt svårt att säga av den där bilden. 

Hur lång är den och vart i Thailand?

Pseudoxenodon macrops har rödaktig nacke och kan platta ut halsen som en kobra. Blir dock upp till 120cm och på bilden ser den större ut. Rhabdophis subminiatus har också rödaktig nacke.

Annars skulle jag vilja gissa på Chrysopelea sp. Men beskrivningen tycks inte stämma in med arterna i Thailand.


135
130
Hellemar:
Tjabba...

Enkelt - det är en orm ! ;)

Om jag fattar dig rätt så är det inte samma orm på de båda bilderna... kollar på mobilen nu och vågar inte yttra mig om ormen på marken, men den andra ser ut som en strålråttsnok, Elaphe radiata hette de förr men har säkert bytt då Elaphe-släktet genomgått en kraftig revidering...

Andra asiater som kan platta ut halsen så är t.ex Athuella sp...


Henke :)

47
0
svilenius:
jag vet väldigt dåliga bilder, men hon la upp en bättre nu.

125
182
Redfoottortoise:
Jag gissar att det är en "Radiated Ratsnake", Coelognathus radiata ?

Den förekommer i en mängd olika färgkobinationer i hela Asien och blir mellan 1,5 - 2,3 meter

47
0
svilenius:
tack för svar :)

135
130
Hellemar:
Tjabba...


Vad gött när man kan konstatera att man hade rätt :)
Trevliga ormar det där - kan bjuda på riktigt trevliga överraskningar :)


Henke :)

1662
779
fluffis:
Med den senaste bilden blev det betydligt lättare att se :) Det var riktigt svårt på första bilden.

Jag håller med om att det ser ut som en Coelognathus radiatus, strålråttsnok, åtminstone på framkroppen. Den bakre delen av kroppen brukar vara ljusare på Coelognathus radiatus men det finns säkert lokala skillnader. Annars funderade jag lite på Coelognathus flavolineatus som har en mörk bakre halva precis som ormen på bilden men beskrivningen på den ormen stämmer inte riktigt med bilden (framkroppen). Möjligtvis skulle det kunna vara en blandning mellan de två. Det är alltid svårt att kunna säga något till 100 % tycker jag, men strålråttsnok verkar vara ett vettigt antagande. Den har också ett stort utbredningsområde och det talar ju för den :)

Det är inte utan att jag blir lite sugen på att resa och leta ormar för jag hade tyckt det varit riktigt kul att få se en sådan, eller liknande i naturen :)

svilenius: Uppskattade din bekant att se ormen eller det var en som var mer "måttligt" intresserad? :)

47
0
svilenius:
nej hon tyckte den var ganska läskig faktiskt. jag hade också uppskattat att se den ute i naturen :)

1662
779
fluffis:
svilenius skrev:
nej hon tyckte den var ganska läskig faktiskt. jag hade också uppskattat att se den ute i naturen :)


Coolt att hon fotade ormen ändå :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild