Pilgiftsgrodor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

305
150
SunshineGeckos:
Hittar inga råd om dom här på sidan, är dom svåra?
Om man aldrig tar i dom så borde ju inte giftet vara problem i första hand.
Jag tänker mer ur terrarie synpunkt, att få dom att trivas. Låter dom mycket?
Är dom nattaktiva så att chansen att se dom är väldigt låg?


2966
1645
Hoggaforfan:
pilgift.se är ju den största communityn för just pilgift men många där finns även här.
De är inte giftiga i fångenskap :-)
Hur de är att hålla och hur de låter skiljer från art till art. En del hörs inget utanför terrariet upp till ganska högt.
Nej, pilgift är dagaktiva. 

305
150
SunshineGeckos:
Jag får ta och läsa på lite.
Utseendemässigt gillar jag Leucomelas? tror jag den hette.
Gulsvart i alla fall. :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Finns några stycken gulsvarta men Dendrobates leucomelas finns. De ska fungera bra i grupp och hörs lite men inte väldigt högt, finns några videos på youtube. Lite mossa och några gömställen så verkar de vara nöjda.

90
38
Fredrik85:
Pilgift i sig är inte speciellt svårt. Det som kan vara knepigt är framförallt två saker, få till stabila foderkulturer samt ett bra klimat i deras terrarie. Dessa två saker är de absolut viktigaste för att hålla pilgift.

Sen ska man absolut INTE annat än i nödfall röra pilgiftsgrodor, det kan skada grodorna som har väldigt känslig hud. Det är till 100% ett se men inte röra djur. Men som hoggaforfan skriver så är de inte giftiga i fångenskap då dom producerar giftet utav de insekter de äter i naturen.

Mossa skulle för övrigt inte jag rekomendera annat än i små mängder som dekoration då det håller för mycket fukt.
Pilgift.se är proppat med bra information för både nybörjare och erfarna.

Mvh Fredrik


305
150
SunshineGeckos:
Jag ska kika där, men vet någon om det är svårt att könsbestämma grodor? 
Såg ett klipp, och lätet som i alla fall gulbandade pilgiftsgrodor åstadkommer skulle det nog bli svårt att sova till....
Om man har honor kanske det blir tyst?

2966
1645
Hoggaforfan:

Om du sover på natten så är det lugnt för då sover de med ;-)
Beror på art.
Dendrobates tinctorius är lätta, honorna har skarp vinkel på ryggen medans hanarna har mer rundade. Hanarna har även längre fingrar medans honornas ser mer avhuggna ut. Hanarna har även grövre armar. Sen ska man kunna se det på derans ansikte med, ena har bredare än den andra men det minns jag inte vilken som är vilken.

Phyllomedusa hypochondrialis har hanarna en fläck vid tummen och honorna är mycket större.

Specificera gärna art när du frågar, det finns ungefär 4800 arter av grodor ;-)


90
38
Fredrik85:
Har och har haft grodor som inte räds att spela även när det är mörkt så jag skulle inte placera några grodor i sovrummet iallafall.

Honor spelar inte så då får du det tyst, men missar en utav de roligaste sakerna med pilgift. Dvs lek.
Dendrobates tinctorius som hoggaforfan nämner är en bra, tyst nybörjargroda. Vissa morpher är dessutom väldigt billiga.

305
150
SunshineGeckos:
Som sagt, den jag tänkte på hette någonting med Leucomelas eller något sånt.

90
38
Fredrik85:

Dendrobates leucomelas kan spela gaska så mycket och högt när dom är på det humöret, men om det inte stör dig så är det en väldigt bra nybörjar groda.
www.pilgift.se/index.php?title=Dendrobates_leucomelas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild