Första ormen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

72
0
Kemter:

Gör så, annars tror jag det är billigare på lantmännen, Plantagen är ju en "fackbutik"...

Lycka till och lägg upp fler bilder och tala om hur det går =)


266
18
Jazen:

lär kolla vart dom ligger i sthlm bara =)


72
0
Kemter:

Ja, kan inte hjälpa dig där :P Bor lite långt bort för det...

Hoppas iaf att du får ordning på det :) Appropå ventilationen, tycker jag du ska styra hur stora ventilationshålen ska vara med hjälp av temperaturen, är temperaturen bra, så gå vidare med fukten utan täcka för mer ventilation =)


741
681
Binks:

Vill bara inflika en sak som många kanske inte vet om.

Fukt över 70-80% är väldigt svårt att kunna registreras av "vanliga" hygrometrar som tex Exo Terras hygrometrar.

Läst på ett annat forum om flera som provar 3-4 Exo Terra hygrometrar bredvid varandra och de har visat 30% ifrån varandra, och ingen lyckades få den att visa nära 90%.

Tror tom de flesta visade 80% som MAX om man hade tur men de var gissningsvis fel de med.

Ska man ha en hygrometer som visar väldigt exakt och rättvist så lär man nog betala en näve hundralappar.

Så vad jag fått lära mig är att man ska prova sig fram med fukten tills de funkar. Jag sprayar morgon och kväll till min trädlevande orm som ska ha runt 80% fuktighet. Imman på rutan sitter kvar 3 timmar typ och växterna är blöta ett gäng timmar till efter de. Och de funkar superbra, torv/barken är lätt fuktig hela tiden och torkar upp ibland och har inte drabbats av något möggel eller annat bös. Gullrankan som bor där trivs med bra och växer på så in i h-vete så jag får lov att stoppa in saxen och stympa den med jämna mellanrum.

Nu har jag skrivit nog.

Hoppas du fick allt att funka i "symbios".


733
295
markusbabs:

Ja man undrar ju hur exo terra tänker när dom säljer vissa produkter, som deras termo/hygro metrar. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild